Skardsberget (Orkland) (26.02.2020)

Startsted Avfallsbokser ved gårdsveien til Ry (184moh)
Turtype Fjellskitur
Turlengde 1t 37min
Distanse 3,7km
Høydemeter 272m
Bestigninger Skardsberget (382moh) 26.02.2020

På tur tilbake fra Jolifjellet parkerte jeg på ei utkjøring ved gårdsveien til gården Ry. På utkjøringa er det plassert innsamlingsbokser for avfall fra hytter i området. Jeg gikk opp gårdsveien mot Ry. Jeg passerte to gode vakthunder som varslet at jeg kom. Jeg fulgte noen traktorveier i området som var oppkjørt med traktor. Traktorsporene er ikke optimale skispor, men de er bedre enn djupsnø som det var mye av her også. Siste biten av turen var uten traktorspor. Passerte en topp som var 380 meter høy, som ligger like før høyeste topp på 382 moh. Det virker som trigpunktet her er et spesielt furutre med en tørrgadd i toppen, med festet streng fra toppen og ned på to sider. Fin nedkjøring etter traktorsporene ned til vinterparkeringa.

Traktorspor mot Skardsberget
Skikkelig skog inn mot toppen av Skardsberget.