Mannhiller - naturskjønn klatrerute i Sogndal (23.09.2019)

Turtype Alpin klatring
Turlengde 3t 36min
Distanse 3,8km
Høydemeter 134m
Andre besøkte PBE'er Mannhiller klatrefelt (200moh) 23.09.2019 12:53

Klatretur med Ida opp ruta "Store sko, små føtter" (grad 5+, 4 taulengder) på den sørvendte klippen Mannhiller mellom SIMAS og Mannheller ferjekai. Dette er en av to boltede ruter som er etablert av Sigbjørn Veslegard.

Mer info her: http://heihaaklatring.blogspot.com/p/mannhiller.html

Nydelig utsikt over Sognefjorden.
Mannhiller-klippa sett underfra.

Fra parkeringsplassen like før SIMAS følger man traktorvei en snau kilometer. Her lukter det nokså surt fra avfallsplassen, men like etterpå kjente vi ikke lenger noe lukt. For å komme til innsteget er det viktig å komme lavt nok. Ikke gå like under klippa, men et like stykke nedenfor. Går man feil kan innmarsjen fort bli noe utsatt. Hjelm kan være lurt i og med at det er mye løsgods på toppen av klippen som folk fort kan sparke utfor (nestenulykker har forekommet!).

Ida i første taulengde.
Nok et naturbilde.
Tredje og hardeste taulengde.
Standplasshula før fjerde og siste taulengde. Gjestebok her!

Fra innsteget er det fire korte taulengder til toppen (grad 5, 4+, 5+ og 5). Man kan sikkert linke første og andre taulengde uten større problemer om man ønsker. Det er tett boltet, men flere steder er det uproblematisk å klippe annenhver. 12 kortslynger holdt helt greit. Flott vertikal klatring i spektakulære omgivelser. Ida syntes det var nokså luftig, men fiksa biffen på imponerende vis!

Fellesfoto!
Sprek kjæreste!
Like før uttoppinga!

Returen fra toppen er vardet sti tilbake til traktorveien. Vær obs på å ikke sparke ut løsgods.