Føringstur over Soleibotntindtraversen (19.07.2018)

Startsted Tverrelvi (1220moh)
Store Soleibotntinden (2083moh) 19.07.2018 13:51
Søre Soleibotntinden (2049moh) 19.07.2018 14:52
Soleibotntinden S3 (2015moh) 19.07.2018 15:16

Tur med Ellen og Thomas. Planen var egentlig Styggedalstraversen, men vi endret planene pga været og gikk for Soleibotntindtraversen. Gikk i tåke fra Tverrelvi og opp til Lauvnostinden. Luftig rygg det siste stykket. Kløv oss litt ned fra Lauvnostinden før det ble en utfiring. Klyvde videre oppover mot nordryggen på Nørdre Soleibotntinden. Klatret to taulengder grad 3 opp til Nørdre. Grei klyving siste stykket til toppen.

Langsmed ryggen ut på Lauvnostinden.
Klatringa opp nordryggen på Nørdre Soleibotntinden. Vi linket klatringa i to taulengder. Foto: Sigbjørn Veslegard.
Klatring opp nordryggen på Nørdre Soleibotntinden
Innover Ringsdalen.
Thomas og Ellen på Nørdre Soleibotntinden.

Klyvde videre i utsatt terreng ned til sadelen mot Store. Klyvde og klatret opp mot Store Soleibotntinden. Holdt ryggen en del på slutten for å få litt mer klatring. Fra Store koblet vi oss ut av tauet og ruslet ryggen ut til sørtoppene og videre ned til sadelen mot Store Ringstinden. Gikk ned til Berdalsbreen og gikk i taulag ned denne. Delvis i blåis. Relativt bratt her, så best når det ligger snø. Ellen fant et snøflak på Berdalsvatnet hun bare måtte ut på. Greide det uten å bli skikkelig våt. Fortsatte videre ned til Tindevegen der vi hadde plassert bil nr 2.

På Store Soleibotntinden.
Mot Store Austanbotntinden.
Ei lita rype lå fastklemt i denne sprekken. Vi hjalp den ut. Mye rype i fjellet nå.
Ut sørryggen på Soleibotntinden.