Bratt skikjøring fra Stormoa (01.06.2014)

Ascents Stormoa (975m) 01.06.2014
Bilde tatt et par dager før. Linjene vi kjørte er inntegnet. Kjørte ut til sadelen pga dårlig og sugete snø. Inn- og utmarsj går ned på den andre siden.

Nydelige Stormoa, Senjas nest høyeste fjell. Hadde aldri trudd det skulle gå an å kjøre ski ned fra dette fjellet da jeg har vært her på sommern. Men på en langtur i pent vær et par dager før så det mulig ut. Baksiden var en eneste enorm nedkjøring!! Skikkelig storfjell! Jeg var skeptisk på å få kjørt fra toppen, men det gikk også!

Bratt klyving opp ryggen. Litt kinkig enkelte steder med tungt skiutstyr.

Snøen var veldig mye våtere enn et par dager før, så da vi kasta snøballer i snøen på toppen der vi hadde tenkt å kjøre ut løsna og skled det ned store mengder slush. Det var til og med nok å miste staven i snøen så dro slushen avgårde nedover. Det slutta aldri i sildre i slush som skled. Litt skeptisk kjørte vi ut en og en. Etter den første berørelse av snøen tok den med seg resten nedover foran oss. Høres kanaskje rart ut, men vi følte vi hadde alt under kontroll så vi kjørte ned der det allerede hadde rasa. Her var det fastere å grei slush.

Plass til et par ski på den spisse toppen
Ville ikke gli etter et eventuelt fall. Kjørte med øks.