Skårasalen med Havila (10.09.2015)  5

Ascents Skårasalen (1,542m) 10.09.2015 13:30
Den blide, spreke og kjekke Havila-gjengen på toppen!

Da var dagen kommet for årets høsttur for Havila. Selv om tåka lå tykk i ytre så var alle vel vitende om at den IKKE gjorde det lenger inne i fjordene, og at vi kom til å få en kjempedag i fjellet. Vi var 20 personer som møtte til oppstart i Kvistaddalen rundt klokka 13:30 klare for turen opp til Skårasalen.

Skårasalen som for øvrig inngikk i den interne Peakbook-lista "Havila topp 15", og for noen av de ivrige toppsamlerne ble dette topp nr 15. For alle de som ikke er ferdige så lukkes ikke lista før 15.oktober.

I en så stor gruppe så er der forskjellig treningsgrunnlag og fysiske forutsetninger, så der dannet seg raskt diverse grupperinger på vei oppover. En dag med dårligere vær burde kanskje hele flokken gått mer samlet, men på en dag der man kan være i lang tid på toppen bare i t-skjorta så var dette et mindre problem. Dermed var det bare for folk å finne sitt eget tempo og komme seg oppover.

Personlig kom denne turen altfor brått på. Jeg var sengeliggende med sykdom et par dager i forveien, og jeg merka relativt umiddelbart at dette kom til å bli en strabasiøs tur for eget vedkommende. Men sist jeg var på Skårasalen så kom tåka og ødela utsikten på toppen, så opp det skulle jeg, koste hva det koste ville. Første del opp mot skaret var forferdelig. Da var kroppen ikke på lag. Det spørs om den rømmegrøttallerkenen i forkant var den beste idéen. Et stykke opp måtte jeg krype til korset og sette meg ned og få i meg litt annen type næring. Det hjalp litt på, og fra skaret og oppover så klarte jeg å finne et slags tempo som var mulig å holde mer enn to minutter i slengen.

Men nok syting :)

Det ble standardruta langs snøen i skaret som sagt, og akkurat i det terrenget var det gunstig med høye stive fjellsko som jeg hadde valgt pga en litt trøblete akilles. Spesielt på nedturen.

Sist jeg var på Skårasalen var det på ski. Jeg husker oppstigningen som ganske langdryg den gangen, og det var ikke særlig annerledes til fots. Mye trakking i ur, og ganske monotont terreng over lengre tid gjør dette til en transportetappe som ikke kommer på min personlige toppliste.

Heldigvis oppveier toppen for dette.

Da vi kom til topps hadde de to raskeste allerede dandert til med god drikke for slitne fjellvandrere på toppen. Og når man får den utsikten, det været, en kald øl servert, samt alle gode kollegaene på en og samme tid så kan man ikke gjøre annet enn å gi turen toppkarakter. Så får toppen bli minnet fra turen, ikke turen opp :)

På toppen ble jeg værende i et par timer tilsammen. Vi kjørte litt fotografering, jeg arrangerte fjellquiz og det var generelt svært så god stemning. Det la heller ingen demper på stemningen at vi etter vi var tilbake i bussen skulle på grillfest på Rekkedal.

Turen ned gikk greit, selv om det var da akillesen fikk merke det mest. Vel nede tok jeg meg en nettodukkert, iskald sådan, i Årsetelva før jeg skiftet til rene klær og vi gjorde oss klar til en super avslutning med kjempegod mat på Rekkedal.

Takk for turen til alle supre Havila-folk!

Bilder fra turen følger:

Standardrute opp fra Kvistaddalen
Alle startet i reint trav og samlet flokk fra start i Kvistaddalen
Det mest iøynefallende fra oppstartspunktet er toppen Langhornet (1229moh) som ruver på sørsiden av dalen. Den er på min "to do"-liste
Det obligatoriske skilt-bildet
Oppover lia blir der litt mer spredning av troppene. Klopphornet sentralt i bakgrunnen.
Da vi nærmet oss skaret var det på sin plass med et minipanoramabilde av Kvistaddalen. Det nevne Langehornet til høyre (ikke fullt så imponerende skue fra denne vinkelen), Dukhornet ruver midt i bildet og vi ser deler av de berømte Kvistadkjerringane til venstre.
Vel oppe i skaret møtte vi på snøen. Vi slo av en prat med en lokal kjentmann som absolutt rådet oss til å ta ruten langs snøen, kontra snarveien som går opp ura. Det gjorde vi da også.
Gustav, som dannet gruppe med meg oppover, skuler opp på de to som tok snarveien opp ura.
Det var et godt parti med vandring i snøen. Her knipset fra toppen av partiet. Litt glatt, men alt i alt et kjærkomment avbrekk fra det som er hovedunderlaget på vei til Skårasalen....
...steinur!!
På veien opp, oppe på siste platået er det på sin plass med et tilbakeblikk nordover mot Herøy, Ulstein og alle de velkjente fjellene i Ørsta. Her ser vi Blåtinden, Liadalsnipa, Saudehornet, Vassdalstiden, Grøtdalstindane, Kolåstinden, Romedalstinden, Molladalen med Ramoen, Dalegubben, Sylvkallen og Holmshornet. Alt på den vestlige sida av Hjørundsfjorden. Nærmest, på platået, ser man Storhornet og Litlehornet. (Piler får komme neste gang). Det er i alle fall artig å kjenne at man lærer seg navnene på flere av toppene. Denne gangen hadde jeg tatt med kikkert også, noe jeg ofte savner på disse toppturene. Det var vel verdt det :)
Siste innspurt opp til toppen. Det er en motivasjonsboost å komme til dette punktet. Vi valgte å holde til høyre for snøen her. Vi hadde 14 minutter på oss herfra for å nå den nylig satte målsetningen om å klare det på 2 timer, og det gikk fint :)
Monumentalt, bokstavlig talt, når man står på kanten og skuler mot fjordkrysset i Hjørundfjorden. Vi ser Urke med alle sine bakenforliggende topper langt der nede. En ganske så luftig spot, noe man strengt tatt må oppsøke på toppen på Skårasalen. Der er svært god plass,og i så måte er toppen ganske annerledes enn mange andre. Det er nok en av grunnene til at toppen er så populær. De med høydeskrekk kan fint ta turen hit opp uten å måtte føle de ramler ned noe sted.
Å sitte og dingle med beina å se innover fjellheimen. Lite slår det. Jeg kan ikke få sagt det nok ganger. Dette er altså vårt nærområde. Og det er helt magisk!
Signaturposeringen på Skårasalen er vel i halvspagaten mellom de to vardene.
Det passer åpenbart bedre for folk som er i bedre tilstand enn det jeg var på dette punktet, for jeg dro på meg en kraftig krampe i hofta i det jeg skulle forsøke å stille meg opp... :D
Etter fjellquizen, som dame- og herrelaget delte broderlig/søsterlig så var det lagfotografering. Bedriftsidyll aldeles! Kunne tatt navnene, men ingen nevnt, ingen glemt. Dette var som kjent en av toppene på lista "Havila topp 15" som jeg lagde tidligere i år etter at det ble kjent dette skulle være høsttur. Svært mange folk i Havila har vært meget ivrige toppsamlere i 2015. Thumbs up!
På nedturen husket jeg å knipse Kvistadkjerringane i et panoramabilde. Et mektig skue.
Siste metrene ned til Bussen..
Badet i elva var svært så forfriskende. Her måtte store deler av bildet sensureres bort...
En velfortjent Aperitif på Rekkedal etter endt fjelltur. God mat, godt selskap og godv vertskap. Da kan en ikke be om så mye mer. Takk for turen!