Vassdalstinden (21.07.2014)  6

Start point Vallasætra
Endpoint Vallasætra
Ascents Vassdalstinden (1,277m) 21.07.2014

Basert på litt tips så hadde Vassdalstinden steget til topps på "to do" lista het sånn tilfeldig egentlig. Fikk med meg Kristian og etter jobb suste vi oss innover mot Vallasætra for å starte oppstigningen. Det var en nydelig varm dag, så her var det kun shorts og sekk som gjaldt. Ingen av oss hadde gått her før, så vi var litt spente på rutevalg etc. Hadde lest meg bra opp på forhånd, men akkurat når vi kom opp i selve renna viste det seg at teori og praksis er to forskjellige ting.

Vi fukgte renna, men der var det mye småstein, samt litt sleipt noen steder, så oppstigningen var mer knotete enn vi hadde sett for oss. Å forlate stien for renna var en bommert. Det endte med at Kristian "satte seg fast" på et lite parti og ble stående der i ti minutter før han fant veien ut av knipa. Et lite akutt høydeskrekktilfelle, men heldigvis gikk det bra til slutt.

Etter den siste klivringen så var jeg først på toppen. For en MAGISK topp. Jeg var alene der i starten, kun holdt med selskap av en kongeørn som seila noen meter under meg. Et fantastisk rundskue, rett og slett!

Etter hvert kom Kristian opp, samt noen løokale ørstinger, og vi hadde det rett så koselig på toppen i fineværet rett så lenge før vi begynte på nedfarten.

Da fulgte vi stien, og vi var hjertenes enige om at neste gang skal den følges opp også. Jeg benyttet anledningen til å få knipset et bilde ute på den SVÆRT luftige steinen som stikker ut et stykke under toppen.