Slettmarkpiggen, via østryggen, fra sør (21.07.2014)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Slettmarkkampen (2,032m) 21.07.2014
Slettmarkpiggen (2,164m) 21.07.2014
Slettmarkpiggen Fortoppen (2,120m) 21.07.2014
To taulengder 3'er klatring til høyre for smeltebekken, deretter enkel klyving langs det øvre snøfeltet til toppen

Rute 226 i føreren. Sein start fra Eidsbugarden kl 14 med tre dagers Vinjerock i kroppen. Bada nakne i bekken og kosa vårs glugg.

Anmarsjen ble lagt inn fra sør. I følge føreren skulle det bety 4-5 taulengder over slake sva, men her har det nok smeltet av en del siden det ble skrevet. Vi startet med 70 meter 3'er klatring ispedd et par 4'er punkter. Kompakt fjell og vrient å finne standplass. Fra det øvre snøfeltet og opp var det grei klyving på sva uten sikring.

Øverst i skaret/renna mellom den første "mini-hammeren" og der den ordentlige klatringen begynner opp første hammer (enden av første tl i føreren), ligger det noen svære, løse, blokker som det rumlet godt i. Her bør nestemann gå -usedvanlig- varsomt, helst rundt.

De to taulengdene opp første hammer gikk greit nok. Rotet oss litt for langt ut til venstre og her var det mye løst / gartnerarbeid. Er nok greiest å holde seg til eggen.

Innen vi var oppe på ryggen var klokka blitt 23, men vi hadde mål om å sove på toppen, så vi knytte oss ut og småløp bort ryggen til siste hammer. Poppiten ga på opp det vi mente måtte være det loddrette 5'er cruxdiederet. Minuttene og bannskapen fløy. Plutselig kom Poppiten flygende han og. Etter et par forsøk til ble vi enige om å gå tilbake langs ryggen til ei stor hylle på toppen av første hammer og ta kvelden.

Denne hylla var en aldeles nydelig leirplass i finværet, med en snøflekk lett tilgjengelig. Utsikt til hele Jotunheimen fra Surtningssue til Koldedalstind. Når det viste seg at Poppiten hadde med karamellpudding i sekken var kvelden komplett. Sov godt i 10 timer. Våknet et par ganger, så meg rundt, gliste og sovnet igjen.

Utsikt fra bivy'n
Morgenmoment für die bergsteiger

Etter en bedre frokost var det på han igjen med ny giv. Denne gangen prøvde vi oss noen meter lenger ut til venstre og her var det langt enklere, om enn fortsatt på 5'er tallet. Stand på hylle, rask tur rundt kanten på eggen, over sva og til hylle under toppen hvor vi kunne knyte oss ut. Grei følelse å toppe ut.

Etter å ha fortært siste kanelbolla fra Fondsbu pekte vi støvlene hjemover og var tilbake ved bilen ca kl. 18.