Sommertur 2020 med Eline, Maren og Sverre (18.07.2020)

Ascents Store Knutsholstinden (2,341m) 19.07.2020
Vesle Knutsholstinden (2,205m) 19.07.2020
Nørdre Svartdalspiggen (2,137m) 20.07.2020
Store Svartdalspiggen (2,174m) 20.07.2020

Møtte Eline, Maren og Sverre på Gjendesheim, de kom kjørende fra Skei. Overnatting litt bortenfor båtbrygga. Fikk opplevd litt mygg, men fikk satt opp telt og forberedt oss til tur. Planen var på forhånd lagt og ble satt i sving neste dag da vi tok båten til Memurubu og videre til Gjendebu. Måtte dele opp for å bruke tidligere kjøpte billetter og for å være sikre på å komme oss med.

Fra Gjendebu satte vi kursen mot Svartdalen, ganske grei stigning opp fra 1000 til 1350 meter... Gikk litt innover Svardalen og fant vannet ved 1488 moh. Her kunne vi bare gå rett mot Vesle Knutsholstind når vi hadde fått opp teltet. Ble bespisning og ompakking til lette sekker før vi satte kursen oppover lia ca 1230. Kjente at man hadde gått med 30 kilos sekk fra Gjendebu først, men kom oss greit opp til "bandet" mellom Vesle og Store Kn.holstind. Ryggen opp til Vesle ser ganske smal ut nedenfra og noen fikk testet seg litt mot høydeskrekken, men det gikk bra. På toppen kl 1430.

Satte deretter kurs ned igjen til bandet og plukket opp en sekk for så å starte oppstigningen til Store. Fantastisk utsikt og stedvis luftig oppover der, men været var fint. Var på toppen av Store kl 1600. Vi "køla" masse på turen ned, gikk oss litt fast på ca 2000m og måtte styre mye opp og ned før vi fant riktig vei, masse løst nedover. Var i leir ca 1830/1900.

Neste dag skulle vi gå litt tilbake i Svartdalen og legge fra oss tunge sekker og få med oss to topper på andre siden av Svartdalen, nemlig Nørdre og Store Svartdalspiggen. Fulgte planen til punkt og prikke, satte sekker omtrent på 1450 og gikk på snø et stykke før det var et platå inn mot oppstigningen til Nørdre. Noen andre som drev i samme område også. Fint turmål fra Gjendebu. Litt vekslende vær på toppene, men fornøyd med å ha kommet opp. Nedstigningen til 1000 moh (gjendebu) er tøff for slitne bein, men fikk oss en lokal pils og en litt pottitgull på Gjendebu før båten gikk tilbake. Kjempefin tur nok en gang!