53 Holmestrand: Hvittingen (05.10.2012)

Ascents Hvittingen (403m) 05.10.2012

Etter noen mil på en av Norges beste veier E18 parkerte jeg ved Oreberg gård i Sande i Vestfold. Målet for kveldsturen var høyeste punkt i Holmestrand, Hvittingen. Det går et kjent motbakkeløp opp hit, men ikveld var det ikke en sjel å se. Antydning til knaking i noen kvister på toppen var eneste tegn til liv – hva nå enn det måtte være.
Det er en heftig bakke opp til Hvittingen. Høydeforskjellen var 325 meter fra bilen fordelt på drøyt 4 km.
I mørket ser man ikke annet enn det som er i lyskjeglen foran deg. Innimellom så jeg også ned mot Sande gjennom skogen. Denne turen tok jeg mest for å ha vært der, og for å tvinge meg selv ut og ikke bli sittende inne nok en kveld. Det forårsaker stadig dårligere kondis. Nå må jeg ut oftere.

Fin tur.

Written by 19topper 06.10.2012 09:21

Turer med øynene fokusert inn i en lyskjegle er egentlig flotte turer. Mye refleksjon "inni" en sånn kjegle Ila en tur. Utsikten fra tårnet i dagslys er jo ikke så verst.