129 Folldal: Rondslottet (29.08.2015)  5

Start point Spranget (1,080m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Rondslottet (2,178m) 29.08.2015
Vinjeronden (2,045m) 29.08.2015

STARTET I OTTA - IHVERTFALL NESTEN

Turfølge: Kristin

Heidal Hotell var utgangspunkt og det ligger ikke langt fra Otta. Vi dro tidlig for å kunne klare denne lange turen til Hedmarks aller høyeste punkt. Kjørte inn til Spranget hvor vi syklet videre til Rondvassbu. La i vei oppover stien som var godt merket. Etter de første 300 høydemeterne kom vi til Rondholet, en gedigen U-dal nesten uten stigning. Etter denne dalen ble det langt tøffere med mye ur som krevde noe klyving. Vinjeronden var et morsomt innslag langs ruta da denne også er en 2000-meter med en viss primærfaktor. På toppen var varden nedsnødd på den ene sida, og det stemte godt siden værmeldinga bar bud om snø natta før her oppe.

KREVENDE OGSÅ PÅ RETUREN

Om det er fysisk tungt å gå oppover kreves det ekstra aktsomhet nedover. Heldigvis var steinene tørre og det lille regnet som kom lot heldigvis vente på seg til vi nesten var nede ved hytta igjen. Godt å ha syklene klare for returen til parkeringsplassen.

Imponerende tur

Written by olalest 10.09.2015 23:50

Langt og hardt ser det ut til.

Sv: Imponerende tur

Written by morsor 10.09.2015 23:52

Jo takk det var min lengste tur noensinne (hittil) målt i timer. Kjerkeberget i Oslo (30 km) lengst i avstand. Overraskende mye klyving i ur her i forhold til Storronden som var mer lettgått med flate steiner.