127 Sel: Dagstur til Rondane - Ny høydemeterrekord (14.08.2015)  6

Start point Spranget (1,080m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Storronden (2,138m) 14.08.2015
Visits of other PBEs Rondvassbu (1,173m) 14.08.2015

Fredag på kalenderen, pent vær, og midt i august. Det måtte bli en 2000-meterstopp som samtidig er en kommunetopp på Østlandet! Ikke snø øst i høyfjellet så valget falt på Storronden. Som barn kjørte vi oppom Mysusæter men lenger inn kom vi aldri. Det var på høy tid med et nytt besøk og Rondane skuffet overhodet ikke.

MANGE MIL TIL SPRANGET, SYKKEL VIDERE TIL RONDVASSBU

Etter 280 kilometer parkerte jeg på grensa til Rondane nasjonalpark, vest for fjellet. Spranget var fullt av biler så jeg regnet med å treffe andre på turen. De fleste skulle nok på Rondeslottet eller bare komme inn til hytta idag siden det var fredag. Sykkelen lå baki bilen da det var 6 km inn til Rondvassbu hvor stien startet. De første 100 høydemetrene ble altså på jernhesten og etter min mening er det tyngre å forsere motbakke på sykkel enn til fots.

FIN T-MERKET STI HELT TIL TOPPEN

Vel framme på hytta (1173 moh) plasserte jeg sykkelen inntil nærmeste vegg. Regnet ikke med at det var banditter her så jeg hang hjelmen på styret sammen med CRC og pumpe. Voldsom kneik fra tunet på Rondvassbu selv om den ikke var så lang. Grei sti i starten. Etter at stien tok av mot Rondslottet ble tettheten av steiner betraktelig større (1440 moh). Lett å følge traseen med t-merkinga. Det var et lite platå hvor man fikk litt hvile (1750 moh). Etter dette ei bratt kneik mot toppen. Steinene var stort sett fine å gå på, for det meste flate og store. Noe løst her og der men kun ubetydelig. Rundt varden øverst var det noen snøflekker og is mellom steinene. Møtte ganske mange på turen.

Eg møtte deg ikkje!

Written by bakken59 15.08.2015 19:42

Sykla inn til Rondvassbu i går kveld, og har gått Vinjeronden, Rondeslottet og Storronden i dag + sykla tilbake til Spranget, men såg deg ikkje! På veg tilbake til Oslo i bil no. Draumedag ikkje sant?

Sv: Eg møtte deg ikkje!

Written by morsor 15.08.2015 20:35

Dro fra Spranget ca kl 18. Var det før dere ankom? Ja det var en nytelse. Gleder meg allerede til Rondeslottet. Rakk ikke begge deler jeg da :)

• +

Sv: Sv: Eg møtte deg ikkje!

Written by bakken59 15.08.2015 21:32
        • +

Sv: Sv: Sv: Eg møtte deg ikkj

Written by morsor 15.08.2015 21:46

2k- OG

Written by Olepetter 15.08.2015 08:49

kommunetopp, bedre kan det ikke bli!

Sv: 2k- OG

Written by morsor 15.08.2015 20:33

Enig ! Ikke mange slike i Norge.