Over Besseggen (02.08.2014)

Ascents Veslfjellet (1,743m) 02.08.2014
Visits of other PBEs Gjendesheim (994m) 02.08.2014

ROLIG START

Kristin og jeg tok turen over Besseggen fra Memurubu til Gjendesheim på en værmessig vekslende dag. Sammen hadde vi med oss et vennepar fra Oslo. Etter en god natt på Beitstølen spiste vi frokost grytidlig og kjørte over Flya til Gjendesheim. Her rakk vi første båt som planlagt selv om det var på håret. Jeg var sistemann ombord før de neste måtte vente litt. Etter en halvtime ombord gikk vi i land ved Memurubu.

Enten du går fra Gjendesheim eller Memurubu begynner det med en del hundre meter stigning. Stien er fin og bred og her går man aldri alene.

VÆROMSLAG HALVVEIS

Det var brukbart vær første halvdel fram til selve eggen. Vi skjønte nå at det ville bli uvær. Det var meldt regn men vi håpet det ville drøye litt til. Et voldsomt regnvær slo inn over fjellet og tåka var tjukk. Tordenvær var ikke meldt og heldigvis stemte dette. Gjennomvåte fortsatte vi ufortrødent videre over høyeste punkt på Veslfjellet og deretter slakt utover noen kilometer før den bratte lia ned mot parkeringsplassen på Gjendesheim. Glade og fornøyde kjørte vi tilbake over Valdresflya til det ventende hotellet.