Djuptjernkampen (02.10.2013)  5

Ascents Djuptjernkampen (1,325m) 02.10.2013
Solskiva (1,184m) 02.10.2013
På toppen i kommunen vår!

Djuptjernkampen ... knatten ...?? med Sunniva

Jeg bor i noe som heter Nord-Aurdal kommune. Pappa sa at han syntes jeg burde gå på den høyeste toppen der jeg bor, så i dag skulle vi gjøre det. Sunniva ville være med, og det var jo gøy. Jeg var kanskje litt sliten og trøtt siden vi kom kjempeseint hjem etter turen i går, men det gikk sikkert bra, sa pappa.

Vi hentet Sunniva og kjørte til Etnedalen og kjøpte kakao og lomper til pølsene. Her fikk jeg og Sunniva noe godt å drikke også, og så kjørte vi enda lenger. Det var litt langt syntes jeg, men det var fint når vi var ferdige med å kjøre i tåka og kom opp i solskinnet.

Først gikk vi på en vei, egentlig vet jeg ikke så mye hvor vi gikk, for vi lekte en fantasilek nesten hele turen og gikk bare og pratet, mens pappa gikk langt foran. Jeg tror kanskje han nesten var litt ensom på turen.
Ved en bekke lekte vi litt med noen isflak før masepappa sa vi måtte videre.
Etter ganske lenge kom vi til en topp som het Solskiva. Litt rart navn. Nå var vi litt slitne, så det passet godt med en pause. Herfra kunne vi se Djuptjernkampen godt. Sunniva sa det ikke het det, men Djuptjednknatten. Hun ble litt oppgitt da vi kom til et skilt hvor det stod Djuptjernkampen og mente at det var byfølk som måtte ha satt opp det skiltet.

På Solskiva med peking til Djuptjernkampeknatten.

Men uansett hva toppen hette, så kom vi opp. Vi fikk til og med klatre litt den siste steinen og det var gøy. Så var det denne postkassa da. Det var til og med to postkasser der. Vi måtte jo skrive vårs inn, men det var vanskelig fordi det blåste mye. Men vi greide det.

Så gikk vi litt ned og fant et sted hvor det blåste litt mindre. Her var det en liten hule og en balkong til meg og Sunniva mens pappa måtte sitte alene. Vi kom bare for å hente mate og drikke og sånn. Pappa laget varme pølser og det smakte godt, og så fikk vi kakao, men jeg tror vi klaret å søle ut litt av den.

Etterpå en kjempelang pause gikk vi tilbake. Pappa sa at det var seint, men samma det. Vi lekte en ny fantasilek og snart var vi tilbake på veien. Her var det en kjempestor stein som vi kunne klatre på før vi kom frem til bilen og kjørte hjem.