Høgste Riste - øytoppene i M & R komplett! (15.06.2020)

Start point Sydøstspissen av Riste
Endpoint Samme
Ascents Klettane (77m) 15.06.2020 19:30
Høgste Riste (191m) 15.06.2020 20:05
Visits of other PBEs Riste båtplass (0m) 15.06.2020 19:15

Flott kveldstur til Riste
Jeg var på Kvamsøy på vei nordover mot Trøndelag for vel en uke siden, men da var det for mye vind og sjø til at vi kunne gå ut til Riste. Nå var forholdene mye bedre, og skysskaren min Ove Johan sa seg villig til å ta meg ut til Riste ut på ettermiddagen. Jeg tok fergen kl 1800 fra Larsnes og var fremme på Kvamsøya kl 1845 der Ove var klar med båten - en koselig, innebygget snekke av den gode gamle sorten der det går an å ha en samtale under turen! Jeg fant frem til Ove fra den lesverdige og informative Turrapporten til Johan som var der 16. april 2018.

Havtåken siger inn over Riste, og toppen ligger inne i tåken
Tåken har lettet noe og vi nærmer oss landingstedet på Riste. Selve toppen skjules av "fortoppen" Klettane 77 moh.

Da vi nærmet oss øyen la Ove motorbåten fast i en fortøyningsbøye, og rodde oss inn til land i en liten aluminiumsbåt.

Tilbakeblikk mot sjøhuset på Riste og båten til Ove Johan

Jeg gikk først opp de grønne og fine gressbakkene til Klettane. Høyeste punkt her oppe ligger på GPS 32V 311175 6905149, noe forskjellig fra de opprinnelig PB-koordinatene som er korrigert.

Den grønne småtoppen Klettane på Riste
Fra Klettane mot det store området med dyrket mark på Kleivane. Legg merke til steingarden mot venstre og murene etter en stor løe

På vei opp fulgte jeg et meget tydelig tråkk mot SSV etter villsau-stammen som holder til på øyen. Dette førte etterhvert ut i stadig brattere terreng. Siden jeg ikke ikke akkurat følte meg som noen villsau, valgte jeg derfor å trekke oppover i terrenget mot ryggen. Herfra var det helt ukomplisert å gå både opp og ned.

Tilbakeblikk mot Klettane og havtåken som kom og gikk. Ristesundet NV på Kvamsøya i bakgrunnen

Etterhvert som jeg nærmet meg toppen ble tåken stadig tettere med sikt på bare 10-20 m. Her oppe ble jeg akkompagnert av et kor av brekende villsauer i forskjellige størrelser. Disse sauene er usedvanlig sky, og jeg ante bare konturene av dem der de for frem og tilbake inne i tåkehavet! Litt trolsk stemning ble det! Fant greit frem til toppen som ligger på et liten høyde noen meter vest for merket etter trig-stangen. GPS 32V 310568 6905717. PB-koordinatene er justert. Jeg gikk også over andre mulige høyder her oppe uten å finne noe høyere. "Utsikten" fra toppen var dessverre fraværende, noe bildene vitner om! Jeg ventet en stund der oppe i håp om at tåken skulle lette, men det gjorde den ikke.

Trig-stangen på Høgste Riste har ramlet ned.
Saltstein for villsauene like ved toppen
Riste er med god grunn et naturreservat
Grunnmurer etter en stor løe ved Kleivane.
Kleivane. For et imponerende arbeid som er lagt ned her ute gjennom generasjonene!
Folket på Riste har laget kjørevei for hest og kjerre langt utover på NØ-siden av øyen
Flott, oppmurt vei!
Slåmaskinen står igjen på Riste, men hesten er for lengst borte!
Huset som Ove Johan og samboeren, som er født og oppvokst her ute, holder i meget god stand.

Ove Johan ventet i huset da jeg kom ned igjen. Han viste meg rundt i de meget velholdte stuene og fortalte om livet her ute den gang det bodde folk her.
På tilbaketuren tilbød Ove seg å kjøre rundt Kvamsøya på sørsiden. Her passerte vi Basseneset helt vest på Kvamsøya der krigsminnene fra andre verdenskrig (1944) ligger.

Tusen takk til Ove Johan for en flott og hyggelig tur og meget interessante fortellinger fra livet på Riste!

Dette var den siste av de 43 øytoppene over 100m i Møre og Romsdal, og dessuten sør for Trøndelag.
Det har vært mange fine turer her ute, de aller fleste i flott vær. Bortsett fra nettopp Høgste Riste og Keipen på Skorpa, er alle toppene greitt tilgjengelige med rutegående transport.

Meget imponerende;

Written by Stigun 17.06.2020 23:01

gratulerer med komplett liste øytopper M&R og Sør-Norge sør for Trøndelag. Og PS-takk for flotte turdager i Trøndelag og M&R!

Sv: Meget imponerende;

Written by knutsverre 18.06.2020 10:13

Takk for det, Stig og takk for veldig hyggelig turfølge rundt omkring i Trøndelag!