Storemyrknuten - den nye K-toppen i Birkenes (25.02.2019)

Start point Storemyrknuten P-lomme (320m)
Endpoint Samme (320m)
Ascents Storemyrknuten (531m) 25.02.2019 13:43
Visits of other PBEs Storemyrknuten P-lomme (320m) 25.02.2019 11:47

Overnattet i Kvinesdal etter gårdagens flotte tur til Oddevassheia og Venehei. Etter frokost kjørte jeg mot Evje inn på Setesdalveien som jeg fulgte et lite stykke sørover til litt før Moi. Tok av mot venstre inn på Livegen, fortsatte østover mot Engesland på Vei 291 Engeslandvegen til gården Røyland. Parkerte i Storemyrknuten P-lomme vis-a-vis oppkjørselen til gården Røyland.

Parkering ved Røyland gård

Skilt i vegkanten 30 m øst for parkeringen viser til Storemyrknuten. Lite snø i terrenget og mye avsmeltet. Hadde kopiert kart med GPS track etter Johan som var der for bare 12 dager siden, og hadde en fin skitur. Regnet med at det skulle gå greit for meg også, og hadde ikke gjort noe forarbeide med denne turen, noe jeg skulle komme til å angre på!
Valgte fjellski med kortfeller, og ski var nok det beste valget selv om skiføret var langt fra optimalt nå. Ruten går langs en ryddet og rødmerket trasé (sti/skogsvei?) som var grei å følge første halvdel av turen. Bratt opp i starten, og mye avsmeltede partier med barmark. Omtrent halvveis ble jeg i tvil om hvor jeg skulle fortsette, og valgte feil. Her er det et flatt parti hvor det gikk scooterspor nedover i skogen mot venstre, men også oppover i terrenget. Da jeg ikke hadde studert kart og høydekoter nøye nok (GPS-kart med 20 m koter), valgte jeg å gå oppover mot høyre der terrenget så mer trivelig ut. Det ble bare rot. Jeg kom opp på 500 m høydedragene øst for rett rute og møtte ufremkommelige skrenter og dype dalsøkk som det ikke var mulig å komme ned i på ski. Jeg måtte bare snu og gå tilbake et godt stykke før jeg kom ned igjen i bedre terreng. Etter litt omveier og krongling nede i skogen kom jeg meg etterhvert inn på rett spor og nå gikk det greitt videre mot toppen. Da hadde jeg brukt nesten 2 timer på turen, og kaste bort mye tid på feil veivalg.

Toppen på Storemyrknuten er markert av noen små steinrøyser og rester etter trig-merke på GPS 443891 6490225 som på PB. Skilt og kasse med turbok der jeg fant Johan sin innskrift og skrev meg inn.

Storemyrknuten med rester etter trig-merke og skilt

Tok en liten rundtur innom potensielle andre høye(re) punkter i området uten med sikkerhet å finne noe. Ca. 50 m øst for toppen fant jeg derimot en stor og flott varde på GPS 443942 6490220, men her var det lavere enn ved trig-merket.

Flott varde 50 øst for toppen - hvilken funksjon har denne?

Returen ble planlagt nøye ut fra kart og terreng, og gikk helt greitt. Første del omtrent som på vei inn. Så gikk scootersporene ned en meget bratt skråning til mot en liten elvedal. Utrolig hvor bratt terreng det er mulig å ta seg frem i med scooter - dette virket absolutt på kanten i forhold til fare for velt. Så bar det ned i den trange elvedalen der mye av snøen var borte og så var jeg tilbake til stedet der jeg hadde gått feil. Retur videre i eget spor på bløtt og dårlig føre med mange bare flekker. Tilbaketuren gikk på i underkant av 1 time. Tilbake ved bilen etter totalt ca. 3 timer og en tur som ble adskillig lengre og mer komplisert enn forventet pga dårlig forarbeid/veivalg og langt fra optimale skiforhold.

Start date 25.02.2019 11:47
(UTC+01:00)
End date 25.02.2019 14:51

Varde ved Storemyrknuten

Written by haky 02.03.2019 21:40

Ser på et eiendomskart at varden er et kryss for eiendomsgrenser. Er nok satt opp for å få et siktepunkt. I søkket der du bommet litt kan det være ganskt blaut myrsig på barmark. Ønsker deg lykke til videre med K-topp samlingen.

Sv: Varde ved Storemyrknuten

Written by knutsverre 03.03.2019 10:46

Takk for god info og hyggelig kommentar, Harald! Ønsker det samme til deg!

Storemyrknuten

Written by JoSo 28.02.2019 10:30

Ganske overraskende at føre- og snøforhold kan endre seg så radikalt på bare 12 dager, Knut Sverre!

Sv: Storemyrknuten

Written by knutsverre 28.02.2019 18:30

Enig i det, Johan! Føret minnet mest om sen påske/tidlig mai. Ergrer meg over at jeg bommet på riktig vei. Skulle gjort bedre forarbeide, evt. lastet ned ditt GPS-spor!