Oksla - høyest i Vennesla (25.09.2018)

Start point Rendledalsveien ved bom (350m)
Endpoint Samme (350m)
Ascents Oksla (500m) 25.09.2018 12:00
Visits of other PBEs Rendledalsveien bom (350m) 25.09.2018 09:40

Over søkkvåte myrer til Oksla

Etter gårsdagens tur til Øst for Høgsteinsheia og overnatting nær Lillesand var det ca. en time biltur til Hægeland. Derfra kjørte jeg vestover på vei 462 litt forbi Høversland til der Rendlevassveien starter litt før Øygarden. Etter å ha lest de forskjellige tur-rapportene for Oksla, hadde jeg valgt å satse på ruten til Osten (Olav Østerås) som var der i april 2017, og som indikerer at det kunne være mulig å sykle helt inn til sørenden av Eptevann. Dette passet meg godt pga et vondt kne som gjør det lettere å sykle enn å gå. Det var en kald morgen på Sørlandet med tynt lag av is på vannpyttene og temperatur såvidt på plussiden. Rendlevassveien er lett å overse. Et kort stykke fra avkjørselen kommer en til låst bom, men like før denne er det en liten parkeringsplass for 2-3 biler.
Som Olav skriver er det god grusvei de knappe 3 km inn til hyttene ved sørenden av Rendlevann. Den siste km inn til Eptevann er det traktor/firhjulingsvei. Denne veien er tilgrodd, sølete og stedvis meget bratt. Jeg syklet her også, men det var absolutte ingen fornøyelse og neppe tidsbesparende. Syklet først helt ned til sørenden av Eptevann, men bekken som kommer ned fra Bjortjønn var stor og umulig å krysse der nede. Dette var en strek i regningen. Hva skulle jeg nå gjøre? Syklet opp igjen til utløpet fra Bjortjønn, og her gikk det heldigvis greit å komme seg over. Fra utløpet gikk det faktisk et tråkk oppover mot det lille skaret på sørsiden av Bjortjønnåsen, men dette løp raskt ut i intet.

Parkering like før bommen på Rendlevassvegen
Bever-jobb ved utløpet av Bjørtjønn som ikke gjør skam på navnet sitt!
Utløpet av Bjortjønn der det gikk greit å krysse bekken

Kronglete over myrene øst for Eptevann
Fra skaret på sørsiden av Bjortjønnåsen forsøkte jeg å følge sporet til Olav som går ganske nær inn mot vannet (Håverslandskilen). Men det gikk ikke særlig bra! To steder kom jeg til dype myr-elver som var umulig å forsere slik at jeg ble tvunget oppover/sørover i terrenget der det såvidt var mulig å krysse myrene noenlunde tørrskodd. Kom etterhvert inn på sporet etter firhjulingene til hyttefolket som vart greit å følge videre nordover. På turen opp valgte jeg å gå på østsiden av Lusehei i uryddig terreng. På returen gikk jeg på vestsiden som var mye greiere da jeg da også kom inn på en hyttesti vest for toppen.

Hytte vest for Lusehei med utsikt over Eptevann

Etter myrområdet nord for Lusehei ble det etterhvert mer og mer tydelig sti opp den slake ryggen mot selve Oksla. Det gjorde godt etter en våt og strevsom tur nede på myrområdene! Toppen er markert med en liten varde og rester etter et trig-merke. Min GPS viste 422616 6477183 som harmonerer godt med Kartverkets tall 422618 6477180 "fot bolt". "Turkassen" - en gammel, rusten matboks hang intakt på et tre, og jeg skrev meg inn der. Mange har tydeligvis gått opp her på vinteren, sikkert en stor fordel i dette våte terrenget.

Toppen på Oksla sett fra sør
 .... og fra nord
Turkassen eksisterer i beste velgående!
Idyllisk, lite tjern litt sør for toppen
Fint terreng på sørryggen opp mot Oksla
Steingarder som antagelig markerer gamle utmarksgrenser

Retur fra Oksla
Omtrent samme vei tilbake ned ryggen mot Lauåsskaret. Så valgte jeg å gå på vestsiden av Lusehei hvor det var adskillig mer lettgått enn på østsiden. Ganske snart kom jeg her inn på et spor etter firhjulinger som jeg nå fulgte rett sørover vel en km for å unngå myrene jeg hadde problemer med på innturen. Fant en grei nok trasé her, men ingen sti og stedvis nokså ruskete terreng. Etter nok en km i dette terrenget var jeg tilbake ved sykkelen og kunne ta fatt på returen.

Oppsummering
Dette ble en lenger og tyngre tur enn forventet, totalt vel 14 km hvorav omtrent halvparten på sykkel. Traktorveien fra hyttefeltet til Bjortjønn er dårlig og lite egnet for sykling. Terrenget på østsiden av Eptevann var veldig vått og myrete. Absolutt best å gå slik retur-sporet viser, men ruskete terreng ca. 1 km mellom Bjortjønn og firhjuling-sporet til hyttene lenger øst, som forøvrig var helt greit å følge. Det hadde antagelig vært like raskt og greit å følge dette hele veien fra Høversland, men syklingen sparte kneet mitt en god del.

Start date 25.09.2018 09:40
End date 25.09.2018 14:22

Gratulerer med kommunetoppen i

Written by Sola19 29.09.2018 18:55

kommunen som jeg vokste opp i, ikke den mest spennende toppen akkurat men du slapp i hvert fall alle fluene som vi hadde med oss på tur når jeg var der :) Blir spennende å se hvem du får som nr 300.

Sv: Gratulerer med kommunetopp

Written by knutsverre 29.09.2018 20:07

Takk for det Solveig! Ingen fluer nei, men andre stikkende insekter og flått stiftet jeg bekjentskap med i dette terrenget. Antagelig best å ta denne turen på frosset mark eller på ski!

Myrene

Written by Osten 29.09.2018 18:35

Gratulerer med en kronglete topp, men et fint område. Vi hadde nok litt frost i bakken enda i april. Du runder vel svart 300 med den farta. Tror jeg må pensjonere meg for å komme opp på lista.

Olav

Sv: Myrene

Written by knutsverre 29.09.2018 20:04

Takk for det Olav! Jeg har fulgt dine smarte ruter til en del topper i det siste, og skjønner at du ikke ikke bryr deg allverden om stier og denslags! Angående turaktivitet så hjelper det nok på å være pensjonist, men et vondt kne begrenser for tiden aktiviteten min!