Drømmetur til Store Broksfjellet fra Myrdal (14.04.2017)  6

Start point Myrdal (870m)
Endpoint Samme (870m)
Ascents Store Broksfjellet (1,614m) 14.04.2017 15:20

Perfekt Langfredagstur til lite besøkt fjellområde og nesten overnatting på Myrdal!

Etter heller labre værforhold tidligere i påsken var dette dagen det virkelig slo til med strålende turvær. Planen for dagen var en tur til fjellområdet vest for Myrdal stasjon og forhåpentligvis bestigning av Store Broksfjellet i Aurland. Toppen ligger inne på Mjølfjell PF > 50 som Svein Haustveit har laget, og fremsto som en tidligere ubesteget topp i Peakbook sammenheng. Med på denne flotte turen var datter Liv Synnøve, Synnøve og Ole Einar. På forhånd hadde jeg fått gode råd om rutevalg fra vertskapet på Vatnahalsen Høyfjellshotell.
Vi tok 1040 toget fra Ljosanbotn. Aldri før har jeg sett så mange mennesker på denne lille holdeplassen. Toget ble så fullt at billettøren ikke kom seg frem gjennom folkemengden, noe som førte til at de aller fleste fikk gratis skyss med NSB fra Ljosanbotn til Upsete. Alle andre gikk av på Upsete, mens vi fortsatte til Myrdal, og måtte pent betale for turen!
Vel fremme på Myrdal ga vi oss avsted innover den flotte Myrdalen. Det var ferske skispor som vi fulgte innover dalen, men uten å se et eneste menneske på vei oppover. Været, føret og hele naturopplevelsen var bare helt fantastisk!

På vei innover Myrdalen med 1322-toppen i bakgrunnen
Lenger inne i Myrdalen mot Langbotnen. Ruten går opp bakken mot høyre og krysser så østover nord for og under 1322-toppen

Innerst i Langbotnen er det en stigning på vel 100 hm før et flatere parti inn mot Baksabotnen der 1169-vatnet ligger. Herfra var det greitt videre østover opp ca 150 hm på delvis hardt og avblåst føre til utløpet av Paulsvatnet 1305 der vi hadde en pause ca. 2 timer fra start.

Spreke Synnøve venter på flaten i Baksabotnen
Pause ved utløpet av Paulsvatnet 1305

Vi var litt usikre på ruten videre fra Paulsvatnet. Vi skulle nordover og oppover ca. 300 hm, men det så temmelig bratt ut opp nordhellingene fra Paulsvatni. Det viste seg at skisporet vi hadde fulgt fortsatte i vår retning, og vi bestemte oss for å følge dette. Sporet gikk ganske bratt - og enkelte steder litt eksponert i forhold til utglidning - oppover på skrå mot det lille dalføret vest for Store Broksfjellet. Alle kom seg greitt opp. Vi fortsatte i tråkket spor ca 1 km nordover til 1500m koten nord for selve toppen. Herfra var det slak og fin stigning de siste 100 hm til toppen som er markert av en ganske stor varde på GPS 399741 6731805, 15-20 m forskjellig fra PB-koordinatene (399724 6731821) som korrigeres. Fantastisk, vid utsikt mot sør der vi kunne skimte Hårteigen på Hardangervidden i det fjerne, og mot nord der Syrdalsbreen på Undredalshalvøyen var godt synlig.

Ole Einar, Liv og Synnøve på Store Broksfjell. Foto mot nord. Flåmsdalen til høyre. Bleienuten 1465 og Trollanuten 1517 vest for Flåmsdalen
Synnøve storkoser seg på toppen. Bleienuten og Trollanuten i bakgrunnen mot høyre
Nordover mot Tarven og Ljosberg
Varden på Store Broksfjellet 1614 i Aurland. Foto mot SV. Baksafjellet 1636 og Vossaskavlen i bakgrunnen
Mot Tarven 1703 og Ljosberg 1625 i nord. Fretheimsvatnet/Viddalsdammen til høyre

Etter en å ha nytt været og utsikten, tok vi fatt på returen. Fine, passe bratte renn nedover mot dalen nord for Paulsvatni. Videre nedover var det bratt, men vi fant lange fine passasjer med perfekt skiføre på uberørt snø på kryss og tvers i forhold til den bratte løypen vi hadde gått opp.
Nydelige renn, og alle storkoste seg.

Bratt, men flott terreng ned mot Paulvatnet 1305. Kaldavassnuten 1476 i bakgrunnen mot høyre
På flaten SØ for Langbotnen. Ser ned i Myrdalen. Urdshovd 1445 til venstre, Bleienuten, Trollanut og muligens Vidmenosi lenger mot høyre (nord)

Bratt og skarpt føre ned igjen til Baksabotnen, men også her var det mulig å finne greie renn i nysnø og på godt føre ved å krysse litt frem og tilbake. Nede i Baksabotnen traff vi to andre turgåere med randoutstyr som hadde satt fine spor ned fra Paulsvatni. Elegant. Angret litt på at jeg ikke hadde tatt mitt randoutstyr, men grunnen var tanken på 6 km i ganske flatt terreng fra Upsete til Mjølfjell som var et alternativ for returen. Uansett - vi fikk igjen nydelige renn på fjellskiene våre ved å krysse ned i Langbotnen og videre nedover i Myrdalen på helt perfekt føre. Maksimalhastigheten på GPS var øverst helt opp i 50 km/t!

Flott renn ned i Langbotnen fra Baksabotnen
God tid til toget. Synnøve nyter dagen i Myrdalen

På returen ned Myrdalen dukket det opp andre skiløpere og det vi så spor ned fra dalen vest for Myrdalen (ruten fra Kaldevass) og fra Urdshovd.

Nydelig i Myrdalen på ettermiddagen
Vestgående tog på vei fra Myrdal inn i Gravhalstunnelen

Vi vurderte å ta turen over Urdshovd ned til Geithusvatnet og Upsete og videre tilbake til Mjølfjell, men valgte isteden den lettvinte måten med toget tilbake til Ljosanbotn. Dette innebar 3 timers venting på Myrdal. Litt underholdning ble det på stasjonen der det var mange - mest asiatiske - turister som ventet på Flåmsbanen. Mobilkamera med selfie-stang var flittig i bruk, og enkelte hadde også på seg munnbind - uvisst om dette var for å beskytte seg selv eller andre!
Etter at toget til Flåm hadde gått, var vi nesten alene på stasjonen der vi kunne slappe av på benker og småsove litt. Vi hadde studert togruten nøye, men tydeligvis ikke nøye nok. Det var fredag, og planen var å ta skiløpertoget fra Myrdal kl 2036 - 10 min etter dagtoget til Bergen. Da tiden nærmet seg var det ingen tegn til noe lokaltog fra Myrdal. Liv ble skeptisk, og fikk oss andre med ut på stasjonen der hun tok kontakt med konduktøren på dagtoget. Han hevdet bestemt at det ikke gikk noen flere tog fra Myrdal denne kvelden da det ikke var en vanlig fredag, men Langfredag! Da gjelder ikke fredagsruten, men søndagsruten! Det hadde ikke vi klart å finne ut av på NSB sine ruter, men rett skal være rett - det sto der! Det gjelder jamen å holde tungen bent i munnen når en leser togruter! Vi hadde nå ikke annet valg enn å hive oss på dagtoget som ikke stopper mellom Myrdal og Voss! Heldigvis for oss var det det også en annen passasjer med toget som skulle av på Mjølfjell. Ved hjelp av nordnorsk sjarm og overtalelseskunst hadde han fått den hyggelige konduktøren til å ta et ekstra stopp på Mjølfjell. Vi ble dirigert gjennom hele toget til fremste vogn der konduktøren nødåpnet døren og slapp oss ut på Mjølfjell stasjon. Der ventet konen til medpassasjer Johnsen med bil. De skulle samme vei som oss, og tilbød skyss! Liv og meg fikk baksetet mellom ski og staver mens Synnøve og Ole Einar ble stuet i bagasjerommet!
Litt av en service! Tilbake på hytten omtrent til forventet tid der Astrid hadde laget istand herlig middag! Tusen takk til alle for en flott tur og til Johnsen og fru for stopp på Mjølfjell og skyss!

Dette var min første skitur fra Myrdal, og det frister absolutt til gjentagelse. Myrdalsområdet begynner å bli mer benyttet som skiområde, noe vertskapet på Vatnahalsen Høyfjellshotell kan gi nærmere råd om. Rando-folket har også funnet nytt, spennende terreng her - se Toppturer fra Myrdal.
Det ruvende fjellpartiet Tarven lar seg greit bestige på ski eller til fots fra Vatnahalsen.
Ruten opp Myrdalen til Baksabotnen er fin i seg selv. Turen videre østover til Paulsvatni er og grei. Fra Paulsvatni er det litt småbratt, men OK opp til flaten NV for Store Broksfjellet. Herfra skal det være fin nedkjøring ned mot Styvidalen i NV og videre ned til Vatnahalsen.
Fra Baksabotnen så vi spor opp mot Urdshovd, og ut fra terrenget burde dette også være en grei tur. Nedkjøringen fra Urdshovd kan legges mer eller mindre bratt i forhold til ferdigheter og utstyr - se Urdshovd - en lite besøkt topp.
Et annet alternativ som jeg dessverre oppdaget litt for sent, ville vært å fortsette østover og senere sørover på Paulvatni og inn Pauldalen. Fra enden av Pauldalen kan en dreie rett vestover og ta seg opp på Vossaskavlen. Herfra er det flotte nedrenn til Kaldevass-området med Kaldavasshytta. Se tur til Baksafjell og Ruvlenut. Turen og rennene fra Kaldevass til Upsete er legendariske på godt føre! Fra Upsete er det ca. 6 km tilbake til Mjølfjell, men det går vanligvis som en lek etter et besøk i dette flotte fjellområdet.

Start date 14.04.2017 11:22
End date 14.04.2017 17:22

Alternative fakta

Written by sveinh 29.04.2017 20:04

Flott at dere fikk en flott tur til nytt fjell. Du er en iherdig samler ! Når det gjelder Mjølfjell lista så kom nok Store Broksfjellet inn etter at Knut Sverre kom inn i bildet. Jeg hadde bare en liste i hytteboka som vokste i takt med barna og vår utforsking av terrenget rundt hytta. Jeg la hytte bok lista ut på PB og Knut oppdaget den. Han likte den men syntes den var for usystematisk. Han ga et ultimatum: enten endrer du lista di eller så lager jeg min egen ;-). Resultatet ble en liste med 50 m PF med litt uklare grenser i nord, øst og vest. Kommuner funker ikke fordi "vårt" fjell ligger i Voss, Aurland, Ulvik og Granvin.

Sv: Alternative fakta

Written by knutsverre 30.04.2017 21:48

Hei Svein! Det der med ultimatum må da være et typisk alternativt faktum! Jeg kan ikke huske noe slikt ultimatum! Derimot er jeg glad for samarbeidet vårt med Mjølfjell-listen, selv om du synes å ha gitt opp ånden når du glatt passerer nærliggende PB-liste topper på din uvanlige rute til Fossdalskavlen. At det går an!

drømmedag

Written by Livsynnøve 29.04.2017 17:33

Flott rapport etter en herlig skitur med deg og Synnøve og Ole Einar. Fine bilder :-)

Sv: drømmedag

Written by knutsverre 30.04.2017 12:12

Takk for det, Liv Synnøve! Når vi hadde en så flott turdag, liker jeg å lage en ordentlig rapport i etterkant. Går på en måte turen om igjen, og får dobbel glede av den! Ha en fin helg!

Fantastisk!

Written by JohnTiger 21.04.2017 12:59

Jeg er så glad for at jeg og Harex møtte deg på Olavsbu den helgen i september 2011!

For da kunne jeg legge deg til som kontakt her på Peakbook, og dermed hele tiden få opp turrapportene dine på fremsiden!

De er nemlig en fryd for øyet og alle andre sanser!

Takk for at du deler turene dine på en så fantastisk flott måte Knut Sverre! :)

Sv: Fantastisk!

Written by knutsverre 21.04.2017 19:17

Tusen takk for veldig hyggelig ord, John Tiger! Jeg synes det er artig å legge litt arbeid og omtanke i rapportene, og da er det jo veldig kjekt at de blir lest og satt pris på!

Skikkelig

Written by Olepetter 20.04.2017 18:14

påskefjelltur, det der! Jasså, så du råkjører på ski!

Ellers var den togtabben nyttig lærdom for meg, om jeg skulle komme oppi liknende situasjon.

Sv: Skikkelig

Written by knutsverre 20.04.2017 18:21

Ja det var virkelig en alle tiders flott påsketur, Ole Petter! Veldig artig å oppleve slikt terreng med optimale vær- og føreforhold, og nesten alene på tur. Maxfarten varte bare en kort stund, men vi hadde mange flotte renn i løpet av dagen!