Første tur til fjell over 2000m (08.08.2009)

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Spiterstulen (1,100m)
Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 08.08.2009
Keilhaus Topp (2,355m) 08.08.2009
Svellnose (2,272m) 08.08.2009

OMG!

Turrapporten er skrevet i 2021. Denne turen var jeg i elendig fysisk forfatning. Det var i så måte en dårlig beslutning å ta med speilreflekskamera og diverse objektiver + stormkjøkken fordi jeg skulle koke kaffe på toppen av norges høyeste fjell.

Vi brukte vel ca. 7t t/r, og de siste meterne var en prøvelse. Dette var på mange måter et vendepunkt for meg. Både når det gjelder apetitten på toppturer, og når det kommer til fysisk fostring. Aldri skal jeg tilbake til dette nivået.

Gikk turen med Einar og Arve. Overnatting på Spiterstulen, opp og ned Galdhøpiggen og så ned til Fossheim for en 5-retter. Dette skulle bli en finfin tradisjon i flere år (nye topper, men Fossheim bestod). En tradisjon jeg satte stor pris på. Inntil det dabbet av etter en halvdrøy (i noens øyne) tur i 2014.

Vel nede på Spiterstulen husker jeg godt at Einar spurte meg om hvor mye penger jeg skulle hatt for å gå opp til toppen igjen. Svaret ga seg selv; det er irrelevant. Jeg klarer ikke å gå opp igjen.