Første randotur i Jotunheimen i fantastisk vær! (08.05.2021)

Start point Valdresflye (1,400m)
Endpoint Bygdin (1,050m)
Rasletinden (2,105m) 09.05.2021
Sørvestre Rasletinden (2,025m) 09.05.2021
Øystre Rasletinden (2,010m) 09.05.2021

Etter å ha blitt bitt av randobasillen, vært på tur til Norefjell og i Myrkdalen, var det nå tid for å teste ut den nye favoritthobbyen på norges tak.

Værmeldingen var 100% på vår side, og slik ble også været denne dagen. Det var småfriskt på vei til Rasletind med 12-14 kuldegrader i vind opp mot 10m/s, men foruten dette var temperaturen helt uproblematisk med nydelig sol, stort sett hele dagen.

Jeg hadde etter sånn passe mengde overtaling fått med meg Truls på tur. Han stilte i leid utstyr. Mer om det litt senere.

Vi overnattet fre-lør i en leilighet ved Stølstunet (Bergo hotell) og var gjennom bommen ved Gardli ca. kl 08:05. Vi var nok på skiene en gang mellom 08:30-09:00. Etter +/- en times gange opp mot Steindalen (og etter hvert med kurs mot 1787) så vi mange mindre grupperinger som gikk over flaten fra flye. Det så ut til å bli passe folksomt i dag. Turen gikk helt fint og vi smådiskuterte hvilken side vi skulle gå opp mot Rasletinden. Skulle vi få med oss Øystre Rasletind ble valget enkelt, og vi satte derfor snuten mot nordsiden av denne. Da vi kom oss opp begynte vinden å gjøre seg gjeldende og det ble på med vindtett lag ytterst. Frem til da hadde vi gått i kun ulltrøye uten votter. Nå ble det andre boller. Det skulle likvel raskt vise seg å være det minste problemet vi hadde.

På vei opp mot den første toppen mumlet Truls noe om gnagsår og vondt i føttene, og raskt ble mumlingen til et stopp for ny teiping og forsøk på å dempe smertene. Konklusjonen ble imidlertid raskt at han måtte stå av turen før planlagt. Det var imidlertid omtrent like langt opp og rundt Rasletind som å gå tilbake. Så vi ble enige om å gå dit for ny status. Vel oppe var status uendret, Truls måtte dessverre gi seg. Jeg var også innstilt på å returnere, men som den gode turkameraten han er foreslo han at jeg skulle fortsette. Han hentet blien og jeg skulle ringe når jeg var ferdig. Jipp!

Jeg gikk derfor alene (av og til i følge med noen andre mindre grupperinger) resten av turen fra Rasletinden via alle toppene frem til Vestre Kalvehøgde. Det var en utrolig flott tur, men selvfølgelig litt kjipere uten turkompis. Matpauser tok jeg mellom Rasletind og Austre + på toppen av Vestre. Vi hadde avtalt at Nørdre Kalveholstinden var en ekstra bonus som vi skulle vurdere på returen. Jeg hadde vurdert ferdig og den skulle inn på listen. Mens jeg trykket i meg et par brødskiver scopet jeg hvilken linje som var best på vei ned fra Vestre. På vei opp til Vestre hadde jeg også begynt å modne en tanke om å kjøre ned mot Bygdin fra Nørdre, i stedet for å gå retur samme vei som jeg tok opp. Denne muligheten åpnet seg som et resultat av at Truls måtte stå av turen. Hell i uhell!

Nedkjøringen fra Vestre var tung de første 100m med tung løs snø og et slags skarelag. Utrolig vanskelig å finne god flyt. Lenger ned var det mye bedre.

Nørdre ble besteget til fots pga mye stein og stedvis hardt, avblåst underlag. En nedkjøring som nok hadde blitt like mye nedstigning og svært knotete manøvrering med ski på bena. Så da parkerte jeg utstyret og labbet opp.

Nedkjøringen mot Bygdin ble en herlig transportetappe, der jeg i begynnnelsen stoppet 3-4 ganger for å finne den tryggeste vei og unngå skredterreng og utløpssoner. Jeg var jo tross alt mutters alene på denne siden av fjellet. Etter litt småknoting og tett på en renne med svært bratt nedkjøring fant jeg en fin vei ut av området og skle nedover mot Bydgin. De siste 4km ble det feller på og passe rask gange i flatt terreng. Kun et par hundre meter måtte skiene av pga. lite snø.

Dette ble en helt fantastisk debut på rando i Jotunheimen! Nye turer er under planlegging :)