Agent Orange på Hægefjell (30.05.2020)

Ascents Hægefjell (1,021m) 30.05.2020

Pinsehelgen betydde tur og værmeldingen for hele Sør-Norge så strålende ut. Annelen og jeg kjørte fra Drammen til Nissedal på fredag ettermiddag og rakk 21-ferga til Fjone med god margin.

Campen ved Hægefjell var full, så vi etablerte oss et stykke lenger ned i veien med god utsikt til ruta som skulle bestiges neste dag, Agent Orange.

Etter en god natts søvn og frokost i morgensola kjørte vi opp til campen igjen og parkerte langs veien rett før campen. Det var ekstremt mye folk og vi var glade for at vi ikke skulle klyve opp Via Lara denne dagen.

Vi kom oss opp på svaene og fant etterhvert et par klatrere på en standplass som vi antok at måtte være riktig rute, hvilket de bekreftet. Vi kom litt høyt inn og startet klatringen på en hylle på svaene omtrent ved fjerde bolt. Etablerte en standplass på hylla og tok fatt på grei svaklatring på 4-tallet opp til boltet standplass.

Racket opp på hylle et stykke opp på svaene og kuttet første taulengde med ca 30 meter

Neste taulengde var også boltet. Et par opptak som var litt brattere en første taulengden og langt mellom boltene gjorde at det var greit å holde tunga rett i munnen. Ny boltet standplass ventet før vi skulle begi oss ut på "crux-lengden".

Første taulengde. Tredje taulengde med dieder/off-widt godt synlig i bakgrunnen.

Neste taulengde var et nydelig dieder/offwidth som innbød til laybacking. Her måtte det settes egne sikringer. Klatringen gikk fint opp diederet og inn på svaene på oversiden til ny standplass. Møtte på et par karer her som var på vei ned i rappell. Da de dro igjennom tauet hadde de glemt å knyte opp knuta på enden av tauet som låste seg i ankeret. Tipper de var glad for at jeg sto der så de slapp å stille seg i kø for å klatre opp igjen. Litt kommunikasjonsproblemer bakover (alle taulengder er 50-60 meter) pga vinden, men det gikk greit og Annelen kom seg fint opp til standplass.

De neste to taulengdene gikk i et flott dieder med enkel klatring (3-4) på på egne sikringer. Trengte ikke mange sikringene her og klatringen gikk effektivt. Nest siste taulengde gikk over på boltet sva igjen.

Annelen i farta opp en av de lettere lengdene

Siste taulengde så grei ut nedenfra, men jeg så at det var langt mellom boltene. Svaet bratnet seg bra til etter tredje bolt og jeg ble stående å kikke etter neste bolt. Jeg kunne skimte noe som blinket langt der oppe og håpet virkelig det ikke var neste bolt. Egne sikringer var bare å glemme. En klatreduo var på vei ned i rappell og jeg spurte de om det stemte at det var neste bolt vi så. De bekreftet at det stemte, så det var bare å stålsette seg for en alvorlig run-out på 12-15 meter. Jeg tror aldri jeg har klatret så effektivt på sva før. Det kan ikke ha vært mange sekundene jeg brukte opp til neste bolt med slynga mellom tennene. Klatringen var aldri særlig vanskelig, men gleden var stor da jeg kunne klippe inn og senke skuldrene. Jeg skimtet toppankeret og gjorde en ny run-out på rimelig bratt sva, rundt 8-10 meter før jeg fikk etablert standplass og loset Annelen opp.

Fornøyde med uttopping i strålende vær!

Enkel scrambling med tau mellom oss herfra og inn på toppsvaet hvor vi byttet sko, tok en matbit og begynte på returen. Det var mange bak oss, så det var en god og solidarisk vurdering å droppe rappell denne dagen. Turen ned fra Hægefjell er tidvis knotete, men det er en fin tur.

Som alltid hadde vi for lite vann og gleden var derfor stor da vi kom ned i dalen og kunne fylle flaskene i elva og sole oss på svabergene.

Nydelig tur og godt alternativ til maurtua på Via Lara, så lenge psyken er på plass i siste taulengde ;)

Takk for turen!

Utstyr:
1 stk heltau 60 m (hadde med et ekstra halvtau i sekken i backup)
10 stk quick draws
Fullt rack med kammer
Ekstra slynger for å forlenge sikringer i diederet anbefales