Glittertind med is på toppen (31.07.2014)  4

Start point Glitterheim
Endpoint Spiterstulen
Ascents Glittertinden (2,452m) 31.07.2014

Trods overskyet vejr og information om is på toppen besluttede vi at lægge dagens tur fra Glitterheim til Spiterstulen omkring Glittertinden. I receptionen på Glitterheim var man så venlige at give os en aflagt skistav, vi kunne bruge til at forcere iskalotten på toppen.

Turen op gik problemfrit bortset fra at tågen lagde sig omkring os fra ca. 2200 meter. Vi nåede frem til topbræen, der ganske rigtigt var ren is. Vi kunne ikke komme op fra øst, men fulgte brækanten ind under toppen. Vest for toppen snævrede bræen ind, og da den på et sted kun var 20 meter bred besluttede vi at forsøge os med skistaven. Det lykkedes os at stage os op på toppen af isen, hvorefter det gik ganske let de sidste 50 meter til højeste punkt.

Toppen var under vort ophold dækket af skyer bortset fra korte momenter, hvor minimale huller i skydækket tillod os et kig udover nordskråningen. Glittertinden kan dog stadig nydes også i tåge omend bræen efterhånden er skrumpet så meget ind, at man må frygte for den næste generations muligheder for at opleve samspillet mellem topbræen og den imponerende nordvæg.

Vi forlod toppen med en rutchetur ned ad isen, hvorefter vi fandt stien mod Spiterstulen og påbegyndte den lange nedstigning. Under nedstigningen slap vi af med skistaven, som vi overlod til et opadgående par.