Kråkvasstind + en optimal omvei hjem (20.05.2020)

Ascents Kråkvasstinden (1,700m) 20.05.2020

Halvveis spontan tur da været i fjellet plutselig skulle bli bra. Vurderte mange ulike turer, men Kråkvasstinden hadde jeg enda ikke fått vært på, så den fristet. Vi antok nordvendte sider var best, både pga solinnstrålinga. Derfor gikk vi fra Storlidalen.

Anmarsjen var nok litt flatere enn jeg foretrekker, men det var nydelig terreng å gå i oppover langs bekken etter at vi tok av fra veien i begynnelsen. Fascinerende å se hvordan stadig nye fjell "poppet" opp over horisonten etterhvert som vi kom høyere opp i terrenget. Neådalssnota lokket i det fjerne, den får vente til en senere tur...

Det var varmt å gå, og vi trengte hyppige drikkepauser oppover. Jakob hadde ikke dagsformen inne, så vi tok det med ro, og jeg koste meg med å tråkke spor. Vel opp ved vannet fulgte vi den østlige ryggen mot toppen. Den var smal og tilførte noe av spenningen jeg hadde savnet å få tidligere på turen. Vel oppe ved varden var det bare å sette seg ned og nyte synet.

På tilbakeveien sto vi først ned sørflanken på Kråkvasstinden. En fantastisk flanke for telemark! Føret var på kanten til å bli sugete, da vi kjente det var litt fuktighet som gjorde det tyngre å stå. Med litt mer bestemt skikjøring funka det veldig bra.

Deretter ble det en flat transportetappe mot Gråfjellet, som skulle by på dagens andre nedkjøring. Nordvendt var tydeligvis suksessoppskriften idag, for vi fikk tørrsnø fra 1550 moh til 800 moh. Helt fantastisk nedkjøring, med flott utsikt. Har aldri sett Storlidalen fra denne vinkelen før.
Selv ikke gjennomslagsføret de siste par hundre høydemetrene klarte å sette en demper på stemningen.

Pent fjell. Sett fra stigningen opp mot Gråfjellet.