Galdhøpiggen (22.07.2013)  5

Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 22.07.2013
Keilhaus Topp (2,355m) 22.07.2013
Svellnose (2,272m) 22.07.2013
Norges høyeste fjell tilbyr en utsikt slik som du ser her. Herlig!

Hadde faktisk tenkt på å skrive denne rapporten på engelsk pga det skulle bli raskere. Men siden den handler om min tur til Norges høyeste fjell, synes jeg at jeg burde forsøke med å skrive på norsk selv om det blir risiko for feil ;-)

Her starter man turen til galdhøpiggen fra Spiterstulen. Styggehøe bak brua i Visdalen
Noen fjell som er sett med en god del zoom på kameraet

Må si at etter to dager på tur rundt Gjende med noen bekymringer for knærne hadde jeg lyst til å ta en roligere dag. En typisk 'feriedag' kan du si. Kjør til Spiterstulen sein om morgenen og sightseeing litt i Lom tenkte jeg. Hva som egentlig skjedde var at jeg dro fra Bessheim kl.8.30 og ankom Lom etter bare en time. Bortsett fra litt mathandling fant jeg ikke så mye annet jeg ville gjøre. Og så fortsatte jeg på reise til Spiterstulen. Var ikke veldig overrasket over veikvaliteten jeg opplevde. Det var rundt kl.11 da jeg parkerte bilen og lurte på hva jeg kunne gjøre med resten av dagen.

Styggebrean

Turen til Galdhøpiggen var litt tilfeldig. Etter å ha spist litt lunsj var jeg klar for litt fysisk aktivitet. Gå litt i Visdalen kanskje? Selv om jeg ville gjerne ha en lettere dag var det veldig kjedelig å slappe av, spesielt når jeg kunne se bare blå himmel og sol ute. Da bestemte jeg meg for at jeg skulle få en ettermiddagstur. Trodde at Galdhøpiggen var den korteste i dette området (sammenlignet med f.eks Glittertind eller Styggehøe) og snart ble fjellet mitt nytt turmål. Mente at det var litt dumt å dra på tur midt på dagen mens det var så veldig varmt. Men jeg tok solkrem på meg uansett og 3 liter drink. Skjønte at stien var merket hele veien opp til toppen av fjellet og så var jeg ikke bekymret for at jeg manglet et kart.

På ryggen opp til Svellnose
Utsikt mot toppen av Svellnose
På ryggen med utsikt mot Glittertind

Krysset elva først og deretter gikk turen opp gjennom lett skog (forholdsvis få trær her), forbi noen sauer og videre over stadig flere steiner. Traff noen andre turfolk som var på turen ned men det var ikke så mange. Nådde noen gamle snøfonner etter en stund, da stigningen begynte å flate ut rundt 1600-1700moh. Var ganske glad å se det var fortsatt snø som kunne nytes på turen ned! Allerede fikk jeg et glimt av en topp på enden av ryggen innimellom Svellnosbrean og Styggebrean. Siden jeg ikke hadde kjøpt et kart over vest-Jotunheimen og ikke studert kartet i Spiterstulen ordentlig, visste jeg ikke at denne toppen var faktisk Svellnose. Trodde at jeg hadde gått ruten på veldig bra tid og hadde toppen av Galdhøpiggen i sikte allerede. Det viste seg til å bli noe av en feil!

Endelig et glimt av Galdhøpiggen fra Svellnose
Svellnose fra ryggen til Keilhaus topp
Her ser man ryggen til Keilhaus topp

Uansett, jeg fortsatte på stien opp til ryggen. Her traff jeg enda flere turfolk. Utsikten opp til dette punktet hadde blitt helt grei, men fra ryggen fikk jeg enda bedre utsikt over den store Styggebrean i tillegg til topper på den andre siden av Svellnosbrean. Må innrømme at jeg forventet at en tur til Galdhøpiggen kunne være fin men ikke veldig spennende. Jeg skjønner at det er et svært populært fjell men det betyr ikke alltid at fjellet er spesielt interessant. Men da jeg sto på første toppen (Svellnose) var jeg faktisk overrasket for utsiktene hadde gått over mine forventninger (kanskje mine tidligere forventninger hadde vært ganske lave).

Svellnosbrean
Folk på turen ned

Syntes det var meget alpint, og angret at jeg ikke kunne utnytte et kart for å finne ut fjellnavnene. Så var det her at jeg skjønte det skulle bli en topp igjen før det høyeste punkt på Galdhøpiggen. Det var ikke mye å gå og bare litt opp og ned for å komme over den neste topp. Jeg gikk fortsatt langs ryggen over Keilhaus mens de som var på veien tilbake fra toppen utnyttet snøen og fikk ekpressfart for en raskere tur ned.

Endelig en topp-panorama!
Gøy å gå ned
Kjempeflotte utsikt :-)

Jeg var glad for at jeg tok sjansen for turen og ikke hadde tatt en hviledag, for stemningen på fjellet var topps og så var utsikten i alle retninger. Det var sant at jeg traff mange turfolk på fjellet i dag, men synes at det var god plass til antall folk som var på tur. Ingen kø, og ingen behov for å vente….nei, selv om det var like populært som Besseggen-turen var dagens tur en ulik opplevelse og jeg var kjempefornøyd med den. Synes at som regel er utsikten fra en fjelltopp enda bedre enn utsikten fra turen opp. Og her var det ikke feil å si noe akkurat som dette. Den var en skikkelig panoramautsikt! På en måte var det ikke en stor forskjell fra Tafeltindenturen jeg hadde vært på i månedskiften Mai/Juni og jeg har bare gode minner om den :-)

The slightly strange-shaped cafe on the top
Bevis at jeg nådde toppen!

Merket jeg hadde brukt 3 timer på turen opp og var nesten en time på toppen. Pratet litt med noen vennlige fjellfolk som hjalp meg å få et summit-bilde. Fikk noen turanbefalinger som inkluderte (blant annet) Slogen. Synes det er veldig fint å få turforslag fra lokale turfolk! Tok en titt innenfor kafeen på toppen i tilfelle at det var noen toalettfasiliteter der. Det var ingen, men det gjorde ingenting fordi jeg visste ikke at det skulle bli en kafe på toppen uansett. Mesteparten av turen ned var deilig å gå på, spesielt siden det var mye sløsjsnø. Bare det siste partiet over stein gikk jeg mye saktere. Var ganske sulten da jeg nådde Spiterstulen men det er alltid flott å ha en slik følelse etter en kjempefin tur!