Snømannen (16.07.2013)  4

Start point Elvås
Ascents Sultinden (1,196m) 16.07.2013
Utsikten mot Svartnestinden, like under toppen av Snømannen

Må si at jeg har vært ganske heldig i år og ikke hatt så mange turer i mindre-enn-perfekt vær. Faktisk nesten ingen tåketurer, bortsett for FSG-turen til Nonstinden. Men vi gikk ikke til toppen denne gangen uansett. Dessverre fikk jeg ikke flaks i dag. Både yr og storm meldte oppholdsvær så jeg trodde at det skulle bli en god ide å ta fri i dag istedenfor å jobbe. Har hatt lyst på en tur til Snømannen nesten så lenge som turen til Storsteinnestinden, og så ble denne turen mitt neste turmål. I tillegg visste jeg at Snømannen er en av de Balsfjord Ti på Topp turene i år. Da var jeg stort sett sikker på at det skulle finnes en slags sti å følge, ellers ville jeg ikke ha valgt å gå opp dit.

Kl. 10.30 var det blå himmel og finvær i Tromsø. Det var nesten en time å kjøre til Elvås. Parkeringsplassen var ikke stor men heldigvis var det ingen flere biler som var parkert da jeg ankom. Den var lett å finne for det står et Ti på Topp skilt som er synlig fra veien, rundt 3.5km etter at jeg tok av til høyre fra E8. Skjønte at det var tåke på toppen av både Svartnestinden og Snømannen, men jeg trodde at jeg kunne stole på værmeldinga og håpet at tåke skulle lette mens jeg gikk opp. Jeg regnet med å bruke minst 3 timer opp i et komfortabelt og rolig tempo.

Overskyet himmel i dag men det var en slags utsikt likevel

Fra starten av turen var ruten merket veldig godt, mestparten med rød merking på stein. Jeg var egentlig imponert med arbeidet som var gjort. Selv om skogen er alltid noe som jeg ikke liker på en tur, var det en sti av bra kvalitet som gjorde denne etappen en fin opplevelse. Var snart over skogsgrensen og fikk øynene mine på dagens turmål. Tåken flyttet av og til og så var det mulig å se toppen av Snømannen. Spørsmålet var om det skulle holde seg borte da jeg kom opp til toppen.

Stigningen var slak hele veien opp til Loppovatnet, mestparten av stien gikk i gresset med bra skilting og merking. Tror det skulle blitt vanskelig å miste ruten. Det var fortsatt litt snø på vatnet og jeg måtte gå rundt nordsiden av vatnet for å komme opp elvedalen og nå skaret mellom Svartnestinden og Snømannen. Det var litt løst av og til men stort sett OK. Himmelen ble gradvis mørkere og så skjønte jeg at det var egentlig liten sjanse for en topputsikt. Men siden jeg hadde kommet så langt på turen, var jeg ikke villig til å snu. Så jeg fortsatte opp siste ryggen i tåke og stadig sterkere vind. Ikke så mye motivasjon men kom opp til toppen uansett med (som jeg trodde) ingenting å se. Jeg var ikke så vant til å se bare en varde! På en måte var jeg skuffet over den manglede utsikten men derimot var jeg fortsatt glad for at jeg ikke ga opp på turen pga tåke. Turboka i kassen viste at jeg var den tolvte som hadde signert boka i år. Ikke så mange da.

Like før jeg nådde elvadalen ned til Loppovatnet

Brukte veldig lite tid på toppen før jeg gikk ned igjen. Hadde ingen grunn til å bli værende på toppen, men jeg angret at jeg ikke spiste min lunsj tidligere og ville stoppe igjen snart. Det var selvfølgelig frustrerende at jeg så tåken forsvinner etter at jeg gikk i kun 10 minutter fra toppen, men jeg forventet at det skulle skje. Da jeg var ca. halvveis ned og var forbi Loppovatnet, så jeg sola og bare blå himmel over Svartnestinden. Så var jeg rundt 1 time for tidlig på toppen, litt dårlig timing i dag. Men jeg ombestemte meg da regnet kom sterkere tilbake 5 minutter etter at jeg begynte å kjøre mot Tromsø!

Så noen reinsdyr på turen tilbake

Selv om jeg ville gjerne ha fått en utsikt på toppen under en blå og solrik himmel, synes jeg at turen var fin og jeg kunne ikke ønsket en bedre sti. Og på en måte hadde jeg vært heldig for regnet kom etter at jeg var ferdig med turen.