Buren (14.06.2013)  4

Start point Veikryss mellom Ersfjordbotn og Tromvik
Ascents Buren (802m) 14.06.2013
En liten tur med store utsikt!

Hele dagen kunne jeg ikke konsentrere på jobb for det var så fint vær utenfor kontoret mitt. Men det var fredag uansett og jeg fikk ikke en dårlig samvittighet da jeg ga opp med å jobbe før kl.15 og bestemte meg for å ta en liten ettermiddags/ kveldstur. Hadde tenkt på å prøve en fottur til et nytt fjell i Balsfjord/Malangen området men jeg fikk en følelse av at det skulle bli et bedre valg å dra til fjells på Kvaløya. Alle av mine vanlige turkompiser hadde ikke noe tid fri og så jeg følte meg ikke fristet for en lang tur alene. Til slutt havnet jeg på veien til Buren. Det var lett tilgjengelig, bare 20 minutter bilkjøring fra mitt hjem, og i år er det også en av de Ti-på-Topp fjellene. Det vil si at jeg kunne regne med noe av en god og merket sti på fjellet. I tillegg er det mindre enn 4km fra veikrysset til toppen og skulle ikke kreve mer enn 3 eller 4 timer tur/retur.

Store Blåmannen (nord for Buren) fra toppryggen
Utsikt over Kaldfjord og mot fastlandet

Etter å ha tatt en kort pause hos Eide Handel for a kjøpe litt turmat, kjørte jeg videre til utgangpunktet for turen. Det begynte fra parkeringsplassen like før Ersfjordbotn, ved fotballbane. Det var bare to eller tre andre biler da jeg ankom på parkeringsplassen, sola skinte og det var en komfortabel 14-15 plussgrader. Så at det var skyer som ligget til sør/sørvest for Kvaløya og visste at det var meldt litt regn neste dagen, men håpet at det ikke skulle komme tidligere enn forventet. Begynnelsen av turen fra veien opp til et myrområde på rundt 150m var lett å finne og lett å følge. Ikke så mye trær og jeg var snart ut av skogen.

Lett skydekke var perfekt i dag
Utsikt mot Tromsdalstinden og byen fra turen opp Buren

Gikk opp mot Skålhammaren uten å få en veldig vått sko, og videre opp en bred rygg ved siden av en elve til et annet flatere område på ca. 500moh. Nesten ingen snø og terreng var hovedsakelig gress og noe stein her og der. Så ei gruppe med 4-5 stykk på turen ned da jeg nådde dette punktet men de var den eneste jeg møtte på fjellet før jeg kom meg opp på toppen. Mistet de røde Ti-på-Topp merkene etter en stund og så bestemte jeg meg for å velge min egen rute over stein og snø. Det ble litt brattere opp mot ryggen, men snøen var god kvalitet for å gå og det var ikke for hardt eller for mykt.

En liten panorama mot Hollendaren og Store Blåmannen fra ryggen
Tidlig om kvelden; herlig utsikt over Ersfjorden

Trodde at jeg ikke skulle bli så heldig med været da jeg merket hvor fort skyene kom fra sørlig retningen, men heldig var jeg. Utsikten fra toppen var like fantastisk som jeg forventet, og med litt skyer over Storsteinnestindan og de andre Kattfjordfjellene, var det en flott og vakker himmel å se på. Bare noen insekter ødela opplevelsen for meg. Skrev navnet mitt i turboka og spiste et eple før jeg begynte turen ned igjen.

Toppbilde. Har blitt noen måneder siden jeg har hatt en behov for å ta en self-portrait men i dag var det nødvendig pga at jeg manglet turkompiser.
Valgte å bruke så mye av snøen som mulg på turen ned. Lett og raskt å løpe på snøen og snill på knærne mine.

Denne gangen brukte jeg ikke steinen og gikk med god fart ned i snøen, nesten hele veien ned fra toppen til området på ca. 500 moh. Klarte å se røde merkene bedre, og var faktisk imponert med arbeidet som hadde vært gjort. En halv time senere var jeg tilbake ved bilen og fornøyd men den liten turen som jeg fikk denne kvelden.

Nesten tilbake i Ersfjordbotn igjen
Fortsatt flott lys og utsikt mot Storsteinnestindan