Jegihorn (12.06.2023)

Start point Kreuzboden
Ascents Jegihorn (3,206m) 12.06.2023

Første dag i Saas Grund etter en lang reise sørover fra Tromsø. Tok gondolen opp til Kreuzboden og gikk opp mot Jegihorn for å få meg en liten akklimatiseringstur. Var fint vær og godt å se et ordentlig snødekke på de fleste fjellene! For en gangs skyld så Lagginhorn ganske spennende ut, mesteparten av vestryggen var snødekt og det var et pent spor som strakk seg langs hele vestryggen :-) Fulgte blå/hvit skilting oppover og tok mange pauser underveis. Kroppen kjente på at den hadde blitt transportert ganske raskt fra havnivå til over 3000 moh! Det lå en del snø på ruten som gjorde det litt mer tidkrevende men den var stort sett fast and fint å gå på, ihvertfall i 10-11 tiden (var betydelig bløtere på turen ned). Angret litt på at jeg tok gåstavene opp til toppen da de kom litt i veien der man klyver litt, men de var ihvertfall kjekt å ha for å gå på snøen. Var helt alene på turen selv om det var en del folk som klatret i sydveggen, men jeg møtte ikke på dem da de ikke kom seg opp til toppen før jeg hadde gått ned igjen. Flott start på uken!

Lagginhorn rett frem
Sydveggen på Jegihorn
Lagginhorn ser veldig fint ut :-)