Mini Blast - Aiguille du Blaitiere (11.05.2022)

Start point Plan de l'Aiguille (2,288m)
Characteristic Ice climbing

Første tur i Chamonix-området med Dave. Jeg hadde pakket både ski- og alpinstøvler da jeg ikke visste om forholdene skulle egne seg best til topptur eller klatretur, så alle alternativene var dekket :-) Det var fremdeles for mye snø til å gå til fots, men derimot ganske gode forhold for isklatring, så Dave foreslo at vi prøver oss på en rute som heter "Mini Blast (D+)", ei smal renne i vestsiden av Aiguille de Blaitiere. Vi kunne benytte oss av heisen opp til Plan de l'Aiguille (midtstasjonen på Aiguille du Midi-banen) og så gå på ski opp til begynnelsen av klatringa. Jeg vet ikke om jeg var mest spent på å måtte gå på hard snø opp til starten av ruta eller på selve klatringa. Det har vært veldig lenge siden jeg klatret is med to økser! Kanskje forrige gang var sist gang jeg var i Skottland i 2013??

Sekken var tung da vi begge måtte bære ett tau, sikringsmidler og to isøkser i tillegg til stegjern, skredutstyr, sele og alt annet. En litt tung start på akklimatisering synes jeg, men jeg regnet med at det skulle være verdt all slit etter hvert. Det ble en ganske lang travers fra Plan de l'Aiguille og jeg følte meg skikkelig treg og gruet meg til alle vendinger på knallhard snø med skarejern på skiene. Må si at dette virkelig var den verste delen av dagen og jeg var ganske glad for å være ferdig med innmarsjen da vi endelig kom oss opp til foten av renna. Vi laget et skidepot et lite stykke ned i bakken under selve renna og byttet fra ski til stegjern og tok på sele, hjelm osv. før vi gikk oppå litt skredavsetninger til innsteget til renna. Første taulengde begynte med en bratt snøbakke, som etter hvert ble til litt brattere is (litt usikker på helning, men ihvertfall bratt nok til å kreve to isøkser). Andre taulengde førte oss opp til en standplass på høyre siden av renna, litt før crux-taulengden. Her fikk vi virkelig se på cruxet, et kort parti på 80-85 grader i den smaleste del av renna. Fra standplassen var det litt vanskelig å vurdere snø/isforholdene på cruxet, men da Dave begynte å ta fatt på det virket det som om forholdene ikke var særlig optimale. Både nysnøen fra dagene i forveien, og isen under hadde blitt påvirket av det varme været og var ikke ordentlig frosset, så jeg fikk inntrykk av at Dave slet med å få inn noe sikring til å stole på. Likevel kom han opp til neste standplass etter en stund og jeg ble ganske spent på hvordan jeg skulle takle cruxet. Det viste seg at det var faktisk ikke så utfordrende som jeg hadde sett for meg, til tross for nesten 10 år siden jeg klatret noe lignende. Det ble nok enklere for meg å finne alle fottak og krokene jeg kunne sette isøksene inn i da Dave hadde allerede renset alt av den råtne snøen som lå oppå ;-) Så jeg synes det var faktisk ganske gøy å komme meg opp - fikk litt mestringsfølelse av å ha klart noe jeg hadde tvilt på.

Dessverre hadde det gått ganske mye tid og varmen fra sola hadde allerede begynt å tine opp is og snø i øverste del av fjellet. Vi droppet siste taulengde og begynte å rappellere ned renna tilbake til starten av ruten før vi ble dusjet med altfor mye is og snø. Tung sekk og vannmettet snø gjorde at nedkjøringa tilbake til Plan de l'Aiguille-stasjonen ikke ble noe skikkelig kos (angret på at jeg ikke hadde smurt skiene med gul glider) men det var ihvertfall en mye bedre måte å komme oss tilbake på sammenlignet med å gå til fots. Alt tatt i betraktning, en ganske artig første tur på denne ferien!

Mektige omgivelser på innmarsjen
Crux-taulengden
Utsikt bak oss
4. taulengde som vi droppet
Rappellering ned fra 2. standplass
På ski tilbake til Plan de l'Aiguille stasjon