Chere Couloir - Triangle du Tacul (12.05.2022)

Start point Aiguille du Midi
Characteristic Ice climbing

Andre dag på tur i Chamonix. Etter en ganske kul første dag med både ski og klatring var jeg enda mer gira på mer isklatring, og gjerne litt høyere da vi hadde oppdaget at isen under 3000m var blitt dårlig pga varmen (siste 3 dagene var >20 grader i Chamonix). Jeg hadde hørt mye om den mye omtalte Chere Couloir, en skikkelig Chamonix-klassiker på nordsiden av Mont Blanc du Tacul. Dessuten hadde vi hørt at forholdene på ruten var veldig bra, så det virket som et godt turmål for dagen. Hadde nok en "lat" alpinstart da vi tok første banen (kl. 8) opp til Aiguille du Midi. Her var det noen klatrekjendiser på tur (bl.a Colin Haley som er en venn av Dave) i tillegg til noen andre folk Dave kjente. Det var stort sett ski- og klatrefolk, ikke så mange turister. Mai er ikke akkurat en travel måned for turisme heldigivis.... Det var ganske deilig å ha alpinstøvler på igjen og jeg gledet meg til klatringa. Etter å ha kommet opp tok vi breutstyr på og gikk ned den smale eggen der man får også en fabelaktig utsikt over Chamonix-dalen, Vallee Blanche og alle spisse tindene rundt breen. Det var et godt tråkket spor hele veien mot både Cosmiques-hytta og Mont Blanc du Tacul, noe som gjorde hele innmarsjen en god del lettere og mer koselig enn dagen før.

Til vår store overraskelse var renna helt fri for folk - vi hadde forventet litt kø på ruta da den er såpass populære, men det var ganske forbausende å skjønne at vi kom til å få hele ruta for oss selv! Etter en bratt snøbakke for å komme oss opp til første standplass på venstre siden av renna, ble det til sammen 4 (eller 5?) taulengder med fin isklatring, men jeg fikk virkelig kjenne på at det var både hardere is i dag og at jeg klatret i mindre stive sko sammenlignet med skistøvler dagen før. Må nok jobbe med teknikken litt slik at det ikke begynner å brenne i leggmusklene like mye som det gjorde på denne ruta. Tror jeg ble mest overrasket over at armene aldri ble slitne - kanskje all styretrening jeg har drevet med det siste halvåret har virkelig begynt å ha noe effekt ;-)

Vi tok en gjennomgang av rutinen for rappellering (særlig når det blir flere taulengder med rappellering) og så kom oss ganske raskt ned til starten av renna igjen. Jeg gruet meg mest til å måtte gå opp til Aiguille du Midi heisstasjonen i ettermiddagsvarmen nå og valgte derfor å bytte til shorts for den varme trasketur tilbake. Kjente på at jeg var fremdeles ikke særlig godt akklimatisert og det ble ganske mye pusting i motbakken opp til stasjonen - men heldigvis var det andre folk som gikk like treg som meg!

Eggen man må gå ned fra Aiguille du Midi-stasjonen
På tur over til Triangle du Tacul
Dave på vei opp til første standplass
Litt miksklatring på 2. taulengde
Meg på 2. taulengde (bilde: Dave Sharpe)
Fine forhold på 3. taulengde
Fine forhold på 3. taulengde #2
Fine forhold på 3. taulengde #3
Meg på 4. taulengde (bilde: Dave Sharpe)
Dave på 4. taulengde
Og ned igjen

kjempeflott!

Written by kobbenes 14.06.2022 09:14

dette såg jo kjempefint ut! isklatring i mai då... :-D

Re: kjempeflott!

Written by hmsv1 14.06.2022 09:50

Ja, digg å kunne klatre is i mai uten å fryse :-)