Storhaugen x 1.5 (08.04.2022)

Start point Djupvik kirkegård (59m)
Ascents Storhaugen (1,142m) 08.04.2022

Hadde en strålende dag på tur med ei gammel venninne fra Storbritannia (hun er egentlig halv polsk, halv syrisk men vi møttes i Storbritannia) som var på besøk i Tromsø. Turmålet var egentlig bestemt utfra skredfaregraden mtp det hadde gått et kjempestort skred i Lyngen dagen før, noe som endte med 5 franske menn omkommet. Storhaugen er nok et ganske kjent fjell med kjempefin skikjøring til tross for sin 25-graders bakke så jeg syntes det var et godt valg på en finværsdag. Vi tok første ferga fra Lyngseidet til Olderdalen og kjørte derfra til kirkegården i Djupvik der turen begynner. Jeg trodde vi kom til å treffe masse folk på parkeringa men det var egentlig ikke like mye som jeg fryktet, så det var en bra overraskelse. Enda bedre var at det hadde falt omtrent 10-15cm nysnø ila natta, noe som jeg ikke hadde forventet så skiføret var faktisk kjempebra. Det var allerede et godt spor på fjellet, så det ble ingen brøytearbeid på oss i dag. Mistenker at det var en gruppe med guide som hadde vært her først da sporet var altfor fornuftig til å være laget av noen tromsøfolk ;-) Brukte litt over 2 timer på å komme oss opp i rolig tempo, så kjørte vi ned i legendarisk bra puddersnø og bestemte oss for å gå en runde til mens det ennå ikke var helt oppkjørt på fjellet. Så fikk vi nok en fantastisk nedkjøring i digg puddersnø dog sola hadde påvirket pudderet i litt større grad fra tregrensen og nedover. Men Suzana var storfornøyd og det var godt å skjønne at turen ikke ble "kjedelig" i forhold til skikjøringa Suzana er vant med i Chamonix der hun bor nå!