Fugldalsfjellet (06.03.2022)

Start point Utløpet av Fugldalselva (11m)
Ascents Fugledalsfjellet (1,686m) 06.03.2022

Etter en ny runde med mildvær og regn var det endelig meldt fint vær igjen og snødekket hadde vist seg å være ganske stabilt den siste tiden, så min naturlig tanke var å benytte anledning til å gå en lengre tur i Lyngen. Jeg nevnte Fugldalsfjellet som forslag til Innika og hun var umiddelbart gira på å være med. Vi avtalte å møtes 7.15 i Tromsdalen, for så å kjøre til startpunktet for turen, ved utløpet av Fugldalelva. Så vi var endelig klare for å gå ca. 8.45. Det var ikke kaldt, men etter en natt med litt kaldere luft og nedbør hadde det dannet seg et skarelag med litt nysnø på toppen. Vi gikk innover Fugldalen på sørsiden av Fugldalelva og innmarsjen var relativt rask, takket det harde skiføre. Etter hvert vendte vi oss mot bakken på nordsiden av elva og gikk på skrå mot foten av renna som skulle føre oss opp til breen. Det tok noe tid da det hadde gått noen våte løssnøskred etter regnværet, noe som hadde skapt en ganske tung, frosset avsetning som måtte omgås/krysses. Da vi endelig hadde kommet opp til starten av renna på ca. 500moh var det ganske fin snø som var lett bunden, men hadde ikke dannet noen flak. Vi valgte likevel å bytte til stegjern her og bære skiene da vi ikke visste hvordan føret var høyere opp i renna. Ble litt forbannet over å måtte brøyte et spor oppover renna i såpass mye snø.... Det ble til tider noe mindre snø og lettere å gå, men jeg synes det var fremdeles ganske tungt. Heldigvis var Innika i superform i dag og tok seg av brøytejobben opp mesteparten av renna. Jeg var iallefall takknemlig!

Da vi nærmet oss toppen av renna ble det både smalere og hardere føre, så her var det veldig kjekt å ha stegjerna på allerede. Burde egentlig hatt en isøks i hånden, men det gikk akkurat greit nok med bare skistaver i hendene. Det hadde tatt en evighet å komme oss bare opp hit, og det var en lettelse å kikke på den store åpne breen og nå var vi "kun en Steinskartinden" fra toppen (en tur på Steinskartinden er ca. 650m). Jeg spiste og drakk litt mens Innika var ganske ivrig for å fortsette. Til tross for at toppen av breen ikke så så langt unna, tok det alikevel 2 timer for å tråkke et spor opp til toppen. Det var flott, men lett vindpåvirket snø over hele breen. Uten noe vind ble det raskt kokvarmt og vi måtte til og med gå i sports BH en liten stund! Det føltes veldig rart å gå i så lite klær på en Lyngentopp i mars ;-) Den fine snøen på breen gikk over til noe skavlete og isete snø da vi nådde ryggen like under toppen og det ble iskaldt....Store kontraster sammenlignet med noen hundre høydemeter lengre ned på breen. Men, etter drøye 6 timer kom vi endelig opp til toppen og kunne nyte fint ettermiddagslys over hele Lyngen. Det var nydelig! Men sola skulle ned etter noen timer så vi hadde ikke allverdens tid for å stå og nyte utsikten, så vi gjorde oss klare til å kjøre ned og så cruset ned til toppen av renna veldig raskt. Det føltes som om vi hadde brukt en evighet til å komme oss opp for en nedkjøring vi brukte null tid på! Men det var deilig å kunne kjøre hvor som helst over en helt usporet bre. Det får man ikke skryte av så ofte i Lyngen..... :-)

Etter noe forsiktig skrensing ned den smaleste og bratteste del av renna var vi endelig i gang med moroa og fikk nyte flotte puddersvinger i renna. Men, da vi hadde kommet oss et lite stykke ned, mistet Innika plutselig en ski som hadde løsnet og vi fikk aldri koble skoen til bindingen igjen. Jeg klarte ikke å se hva som var problemet, men det var åpenbart at den eneste løsning Innika hadde var å boote ned til dalen igjen. Hun var ganske forbannet men jeg prøvde å oppmuntre henne ved å minne henne på at hun var ihvertfall ikke skadet (enda) og hun hadde fått nye halvparten av nedkjøringen. Det tok selvsagt litt lengre tid å komme oss helt ned til dalbunnen igjen, men ikke så mye. Derfra klarte hun å gå med skifeller på, noe som jeg synes var ganske greit for meg også, ellers hadde det blitt mye staking på litt tungt føre. Til tross for en litt uheldig slutt var vi begge enige om at det hadde blitt en fantastisk dag og vi begge kom tilbake til bilen godt fornøyd etter omtrent 9 timer på tur :-) Tusen takk for en knallbra tur Innika!

Innmarsjen.... mye skygge!
Nok en tur i skyggesiden...
På vei opp renna
Innika gjør en strålende brøytejobb
Endelig på breen
Endelig på breen #2
På ryggen like før toppen
På toppen!!
Innika er klar for nedkjøringa
Innika koser seg på breen
Innika koser seg i renna
Fint ettermiddagslys
En oppgitt Innika på tur ut av Fugldalen, med en ski som løsner seg med jevnt mellomrom...