Åborsdalstinden (02.05.2020)

Ascents Åborsdalstinden (885m) 02.05.2020

Det ble nok en finværsdag og ny tur i lag med Johanna, Jana og Filippo og Innika. Varmt ble det også! Turvalget hadde opprinnelig falt på Bjørnskartinden på Ringvassøya og vi satset på at snøen ville være kald og fin i den bratte renna under ryggen opp til toppen. Vi møttes på parkeringsplassen til Rema 1000 (Soltinden) og gikk opp normalruten til vi kom over tregrensen og opp til den sørvendte ryggen som starter fra ca. 330 moh. Herfra tok vi av til venstre og fortsatte over et flatere parti mot SV og etterhvert sklei litt nedover mot inngangen til ei liten elvedal NV for Åborselvvatnet. Allerede virket det som om snøen hadde begynt å bli litt bløtere nå som sola steiket godt. Vi gikk opp elvedalen og tok en ny pause der det begynte å bli flatere igjen. Herfra vi fikk god sikt mot ryggen og den øverste del av renna vi skulle opp, men vi fant snart ut at det lå en stor skavl over renna så det var ikke helt optimalt. Det var ihvertfall ingen som var veldig gira på å grave seg gjennom for å komme opp på ryggen.

Så da ble det litt diskusjon og en ny plan ble lagt. Siden vi stod rett under Åborsdaltinden hadde vi fin anledning til å komme oss opp dit og forhåpentligvis får en fin nedkjøring på vårsnø i det sørøstvendte heng under toppen. Jana tok opp jobben av å tråkke spor i starten og gjorde en strålende jobb. Deretter ble Filippo såpass gira på å fortsette at han gikk fra oss mens resten av gjengen tok skarejern på. Etter ca. 5 minutter opp i henget skjønte Filippo også at nå var det litt for hardt føre til å gå uten skarejern, men det ble litt mer styr for ham å ta dem på i et 35-graders bratt heng på hard snø.... jaja, noen gang må man gjøre som de flinke damene :-) Etter mange kryssinger ble det litt flatt igjen og ryggen smalnet mot toppen. Vi måtte lage et skidepot rett under toppen før vi gikk til fots videre. Dessverre viste det seg at det ikke var helt optimale forhold for å klyve opp til hovedtoppen så vi sa oss fornøyd med dagens høyeste punkt litt før toppen. Som en trøst fikk vi ihvertfall mye fin utsikt og nydelige forhold på nedkjøringa. Lettkjørt slusj hele veien ned til skogen gjorde turen til en topp opplevelse. Enda bedre var det å vite at vi hadde fått førstesporet på fjellet i dag; vi så kun en annen gjeng på vei opp da vi hadde kommet oss ned topphenget. Johanna tok seg en bonusrunde i topphenget mens resten av oss kjørte ned til parkeringen. Jeg hadde i utgangspunkt tenkt å komme meg ut på en annen topp om ettermiddagen men det ble ikke noe av det etter at jeg oppdaget at et av mine dekk hadde blitt punktert og måtte vente på bergingsbilen....

Da er det bare å si takk for en herlig tur Jana, Johana, Innika og Filippo :-)

Varmt fra starten
Soltindane
På vei mot Åborselvvatnet og Bjørnskartinden
Opp elvedalen NV for Åborselvvatnet
Pause for å vurdere alternativene
På tur opp Åborsdaltinden
Innika i sporet
På vei mot toppeggen
Med Bjørnskartinden bak
Jana på eggen
Selfie med toppen bak
Gjengen ved skidepot
Jana nyte fint skiføre på nedkjøringa
Johanna
Kimmi har god stil også :-)
Staking over Åborselvvatnet

Takk for turen

Written by Skippy 11.05.2020 16:51

Kult å ta en topp vi begge to ikke har vært på! :)

Re: Takk for turen

Written by hmsv1 11.05.2020 17:38

ja, det var kult! Ser frem til å besøke flere nye topper i år :)