Storgalten (16.04.2020)

Start point Nordlenangen (18m)
Ascents Storgalten (1,219m) 16.04.2020

Endelig en ny finværsdag var kommet og ny mulighet for ordentlig topptur. Jeg bestemte meg for at det skulle bli litt avspasering i dag for å utnytte muligheten til å gå en topptur i Lyngen. Foreslo Storgalten som turmål til Innika og hun var gira på å være med. Det ble en sein avgang fra byen og vi kom til Svensby rundt midt på dagen. Derfra ble det en fin kjøretur nordover til Nord Lenangen hvor vi begynte turen. Det var lite spor å se egentlig, noe som overrasket meg litt men det var ingenting som vi skulle klage på! Med unntak av ei dame som kom susende ned akkurat da vi begynte turen så vi ingen andre mennesker på fjellet. Det var varmt og litt solskare til å begynne med, men etter at vi kom over tregrensen traff vi virkelig drømmeføre med ca 15cm puddersnø på en solid såle. Gikk ganske rolig pga varmen, men lenger opp ble det litt trekk i lufta, så det var behagelig temperatur å gå i. Det var et fint spor med mange slake kryssinger over det bratteste parti på ca. 900 moh, så vi var takknemlig til han/hun som hadde tråkket det flotte spor her :) Videre ble snøen mer vindpåvirket, men utsikten var selvsagt upåklagelig. Etter hvert skjønte vi begge at det hadde gått en god stund siden vi spiste noe, og på toppen hadde vi tenkt å ta en liten matpause - men det var fortsatt såpass kjølig at all tid ble brukt til å ta klær på oss og gjøre oss klare til å kjøre ned! Noen skyer hadde kommet inn fra vest utover dagen, så det var nydelig lys på nedkjøringen og det ble flere bildepauser underveis :-) Helt nede igjen kunne vi juble over at vi hadde fått en herlig tur på et helt tom fjelltopp med nydelig skiføre. Takk for turen Innika!