Skitntinden (09.11.2019)

Start point Kattfjordvannet (155m)

Dagen startet med klar himmel og fint, kaldt vintervær og som kanskje resten av Tromsøs befolkning bestemte jeg meg for kjøre til Kattfjordeidet for å gå en tur til Skitntinden. Allerede før kl10 var nesten alle parkeringsplasser helt fulle (med unntak av Steinskartinden) så det endte opp med jeg måtte parkere bilen lenger øst der man vanligvis begynner en tur til 884. Det var omtrent -12 grader ute og masse pudder lå på bakken. Jeg var ganske spent på om steinene var like godt dekt av snø lenger opp!

Siden det ble "sein" start etter kl10 var det allerede tråkket et godt spor helt til toppen, så jeg benyttet meg av dette. Over vannet så det ut som om det var en god del stein, men det var ikke så enkelt å skjønne hvor mye snø lå på dem. Notert at jeg måtte kjøre forsiktig ned her... Uansett, topphenget hadde et godt snødekke og jeg gikk opp til fortoppen til venstre for hovedtoppen. Bortsett fra en liten bris her oppe var det nesten vindstille og deilig å nyte den lave novembersol. Nedkjøringa var overraskende fin og til tross for alle bekymringene jeg hadde, så traff jeg ikke en eneste stein. Alle "steinputer" var ikke så farlige som de først så ut. Etter vannet kjørte jeg ned det sørvendte heng som alle andre hadde gjort så det ble en del staking for å komme tilbake til starten, men det gjorde ingenting siden jeg var bare veldig fornøyd med dagens tur selv om det var godt besøkt av mye andre folk. Av og til synes jeg at folksomt er bra, særlig når man går på tur alene og det er tidlig på sesongen når det er fortsatt fare å skade seg.