Breitindtraversen (13.10.2019)

Start point Vasstrand
Ascents Breitinden (843m) 13.10.2019

Det ble nok en finværsdag her i Tromsø og en annen tur med flotte damer. I dag ble det tur med Martine og Innika og vi hadde bestemt oss for å gå en rundtur til Breitinden, opp østryggen og ned den mer populære vestryggen. Jeg hadde gått denne rundturen bare en gang før på slutten av våren i 2013 (men i motsatt retning) så jeg visste om at 1) krattskog er en del av turen uansett hvilken retning man går traversen 2) østryggen er litt klyveaktig like før toppen 3) det er alltid best å gå over myra når den er frossen! Det viste seg at Innika ikke hadde brodder med seg, så jeg var noe usikker på om det var fornuftig å prøve oss på den snøkledde østryggen hvis hun ikke hadde brodder på skoen. Likevel var både Martine og Innika gira på å gå traversen så etter en lang og kjip innmarsj kom vi endelig ut av alle busker og opp til starten av østryggen. Derfra ble det litt til med stavene før terrenget gikk over til snødekt steinur. Snøen var heldigvis av den hyggelige sorten så vi fikk laget gode spor til Innika, det var en slags frosset kramsnø som var morsom å gå i. Like før toppen måtte vi komme helt ut på venstre siden av ryggen for å finne en vei opp og så var det et lite stykke bortover for å nå selve toppen. Førsteklasses utsikt i alle retninger og det var god stemning med litt fotoshoot og klesskift før vi tuslet ned vestryggen hvor noen hadde laget spor fra tidligere. Muligens dagen før?
Takk for en strålende tur Martine og Innika!

Innmarsjen
Endelig på vei opp østryggen
Etter hvert mer snø
Utsikt over Ersfjorden
Resten av ryggen
Nærmer oss toppen
Martine på toppen
Martine på vei ned fra toppen
Martine og Innika med Ersfjorden i bakgrunn
Sessøya
Meg på toppen
Innika på vei ned vestryggen
Med Bremnestinden i bakgrunn
Med Bremnestinden i bakgrunn #2
På vei over myra for andre gang