Djeveltanna - Skitntinden traverse (01.09.2019)

Start point Kattfjordvannet (157m)
Ascents Djeveltanna (963m) 01.09.2019
Skitntinden (skitoppen) (1,025m) 01.09.2019
Skittentinden (1,042m) 01.09.2019

Jeg fikk en hyggelig invitasjon fra Martine om å gå en ryggtravers i helgen, så vi satset på søndag da det var meldt relativt fint vær. Valget falt på traversen fra Djeveltanna til Middagstinden, men det ble til slutt kun traversen til Skitntinden. Jeg hadde ikke gått denne traversen før uansett, så jeg gledet meg til å prøve noe nytt på Kvaløya! Vi kjørte fra byen kl9 og satte en bil ved parkeringa under Tverrfjellet og så satte vi en annen bil ved starten (normal parkeringsplassen for Skitntinden). Det var en slags sti på vestsiden av Kattfjordvannet som vi fulgte i starten, men vi etter hvert måtte gjøre litt innsats på å komme oss over skogen og gikk mer eller mindre rett opp gjennom diverse busker og trær. Ikke verdens nydeligste opplevelse, men heller ikke så frustrerende som en typisk Indre Troms skog...(se f.eks turrapporten for Markusfjellet!) Uansett, etter at vi hadde kommet opp på platået tok vi en liten drikkepause før vi fortsatte opp søreggen på Djeveltanna. Her er det fin klyving på fast granitt, noen plasser som tilbyr på mer strevsom klyving enn andre. På ett punkt som vi måtte komme opp var det ganske eksponert og vi tok frem tauet for å sikre denne passasjen (ca. 5m). Deretter var det enklere klyving igjen før vi gikk rundt fjellet på østsiden og siktet oss inn på ei renne som førte oss opp til eggen. Denne hadde vi også klatret opp forrige vinter så det var kult å komme opp dit igjen uten snø :)

Vi gikk en liten omvei fra traversen for å gå helt opp til toppen av Djeveltanna før vi gikk tilbake og fulgte eggen vestover. Det var en del utsatt klyving her også og litt sleipt noen steder i nordsiden av eggen, men utsikten var fabelaktig og det var en fin temperatur for å være på tur i. Etter hvert var det ikke aktuelt å følge eggen helt da det ble stupbratt, så vi gikk ned ei renne i nordsiden av eggen men her var det fryktelig løst og det tok litt tid å komme oss forsiktig ned til det var mulig å komme ut på eggen igjen. Gikk opp til en liten varde og så mer klyving nedover. På et annet punkt var det et utsatt svaparti og vi måtte finne en omvei som gikk først til høyre (mot nordsiden) og så ned til venstre igjen. Under dette var det også et ganske utsatt parti som vi måtte klyve ned (maks. 10m) og vi bestemte oss for å ta frem tauet her også. Jeg sikret Martine mens hun klatret ned og plasserte noen kamkiler underveis slik at jeg ville ha noe sikring på meg da det ble min tur for å klatre ned. Dette fungerte meget bra siden kamkilene var tett plassert og da vi begge hadde kommet ned var det bare å følge eggen videre nedover til skaret mellom Djeveltanna og Skitntinden. Det ble to andre passasjer vi måtte klyve ned som også ble sikret på samme måte før vi hadde kommet helt ned til skaret. Det tar jo tid til å sikre passasjer som disse på en slik måte, men det gjorde det mer behagelig å fullføre traversen.

Vi tok en liten lunsjpause i skaret men ble ikke værende der veldig lenge da det begynte å skye til og blåse ganske friskt. Derfra var det en lett tur i steinura opp til den populære skitoppen på Skitntind før vi fulgte eggen videre og opp til hovedtoppen som krever litt mer klyving. Det var jo fristende å fortsette langs eggen mot Middagstind, men med mørke skyer på vei fra sørvest så det ikke ut til å være det beste alternativ. Jeg kjente også på litt vondt i tåen, så jeg foretrakk en litt kortere vei ned. Da ble Skitinden dagens høyeste punkt og vi gikk ned og tilbake til skitoppen før vi returnerte vi sørryggen som jeg ikke hadde gått før. Den var stedvis fast og stedvis løs, men egentlig ikke så ille. Vi etter hvert måtte gå ned på vestsiden av ryggen for å komme tørrskodd ut av dalen; lenger øst var det sannsynligvis våtere terreng å gå i og Martine visste om en god sti som vi kunne nå ved å krysse ei liten elv. Jeg var litt skeptisk til å begynne med men snart fant ut at hun vet hva hun snakker om, og det ble jo en fin spasertur ned til bilen på en god tursti :) Det var en super søndagstur, så jeg vil si en stor takk til Martine for et bra turforslag og godt selskap!

I øvre del av skogen
Martine i godt driv oppover
Fin utsikt mot både Skitntinden (t.v.) og Djeveltanna (t.h) over tregrensen
Fast fjell
På vei opp sørryggen på Djeveltanna
Umm, skal vi kanskje bruke tau??
I østsiden av fjellet
Klyving opp ei liten renna under eggen
Martine på vei til toppen av Djeveltanna
Martine nyter utsikt mot Skitntind
I den fryktelig løse renna
Martine kommer seg ned renna
Ut mot eggen igjen
Klatret ned med sikring
I skaret mellom Djeveltanna og Skitntinden
Siste klyving opp til hovedtoppen på Skitntind
Martine på toppen av Skitntind
Utsikt vestover
Utsikt østover
Meg på toppen av Skitntind
Blir aldri lei av denne utsikten uansett om det er sommer eller vinter!
Det var ikke så fast fjell der....
Retur på fin tursti på Tverrfjellet