Jiehkkevárri rundtur (27.05.2017)

Start point Indre Holmbukta
Ascents Holmbukttinden (1,666m) 27.05.2017
Jiehkkevárri (1,834m) 27.05.2017

Jeg hadde egentlig tenkt meg en solotur opp Lakselvtinden denne lørdagen siden de aller fleste av mine turkompiser var borte, men litt etter halv seks fikk jeg plutselig en melding fra Johanna som lurte på om jeg hadde lyst på en tur til Jiehkkevarri. Dette var selvsagt langt mer trivelig enn å gå en tur alene, så da avtalte vi å treffes på fastlandet rundt halv åtte. Liza ble også rekruttert til turen så vi ble til slutt en gjeng på tre damer. Overraskende nok var det jeg som gikk med de tynneste og korteste ski i dag, men det passet jo veldig bra siden Johanna er så sinnsykt sprek og Liza er neppe en treg dame heller. Det var nå to uker siden jeg hadde vært på Jiehkkevarri sist gang, men det hadde ikke skjedd mye snøsmelting. Vi måtte starte turen med ski på sekk men det ble kun 10 minutter før vi fant sammenhengende snø og kunne ta på skiene, som var noe av en luksus på slutten av mai! Så var det bare å tusle opp normalruten på Holmbukttinden, først opp den sørvestvendte renna hvor snøen var like hard som sist (jeg bootet opp igjen med stegjern mens Johanna og Liza gikk så langt som mulig på ski). På parkeringsplassen hadde vi truffet både Eskil og Kristian som startet ikke så lenge etter oss så vi gikk i lag fra omtrent toppen av denne renna etter at de hadde klart å catche opp. Så ble det litt østover og opp den smale renna like før nordryggen på Holmbukttinden. Det ble gradvis mykere og løsere snø ettersom vi kom oss høyere opp; vanligvis må man av med ski og gå til fots opp den smale renna pga hardt føre, men i dag fikk vi gå på ski helt opp denne renna i ca.30cm puddersnø! Det var helt utrolig. Men selvsagt en veldig bra overraskelse!

Den flotte puddersnøen vedvarte og det var optimalt føre for å gå på ski hele veien opp ryggen til toppen av Holmbukttinden. Det kom og gikk noen tynne tåkeskyer, men da vi var endelig klare for å kjøre ned de 150hm fra Holmbukttinden var det helt skyfritt igjen og en flott nedkjøring. På med skifeller igjen og opp et lite brattheng for å komme oss på vestryggen til Jiehkkevarri. Denne gangen var det usporet og snøen lå ubundet på et skarelag, noe som gjorde det utfordrende å tråkke spor så det ble av med ski igjen for å komme over det bratthenget. Resten av turen opp til Jiehkkevarri var en fin spasertur med forbigående tåkeskyer, men vi fikk en utsikt på selve toppen. Underveis møtte vi på et britisk par som hadde begynt turen opp i 6-tiden og gått på truger (!) opp Blåisen, noe som imponerte oss alle. Til sammen ble det 4 timer opp til Jiehkkevarri og her tok vi en lang pause med mat, drikke og klesskift. Pga av kulden var det ganske trått føre på vei tilbake over den brede, slake ryggen Heldigvis fikk jeg litt bedre glid uten skifeller etter hvert.

Istedenfor å gå tilbake via Holmbukttinden igjen hadde vi bestemt oss for å kjøre ned Blåisen, så det var faktisk veldig kjekt å kunne bruke trugersporene som referansepunkt for å treffe inngangen til nedkjøringa riktig. Jiehkkevarriplatået er så stort at det kan være lett å bomme på rutevalg uten GPS!

Kort sagt; det ble drømmeforhold på nedkjøringa. Jeg trodde at jeg og Kine hadde flaks med snøforholdene da vi gikk Jiehkkevarritraversen, men i dag var det enda mer fantastisk skiføre. Nå snakker vi om 30-40cm løssnø i hele henget ned mot breen. Helt uforventet - og uten tvil et bedre alternativ enn å kjøre ned den raspreget renna på Holmbukttinden. Fem smilende ansikter kom ned fra Blåisen denne lørdagen! Under 800moh ble det noe mer solpåvirket og hardere skiføre før det gikk over til ekte slusjsnø, men det var en relativt rask overgang heldigvis :) Vi ble litt spredt mot slutten da jeg og Kristian gadd ikke å kjøre ned mellom alle steinene og trær, mens de andre var noe flinkere med å utnytte så mye av snøen som mulig. Det var deilig å tusle tilbake i gresset med ordentlig vårstemning i lufta. Tusen takk for en meget fin tur Johanna og Liza. Nok en topp dag i Lyngen!

Skiene er på og damene er i full fart oppover!
Godt selskap :)
Bortover mot starten av renna
Det var varmt i renna!
I gang med den neste etappen
Opp mot den smale renna
Pudderføre i renna!
Liza er fornøyd med snøen
Opp ryggen på Holmbukttinden
Guttene følger etter
Fine spor opp ryggen
Eskil nærmer seg toppen av Holmbukttinden
Johanna og Liza på toppen av Holmbukttinden. Nå med bukser på!
Liza nyter noen telemarksvinger ned fra Holmbukttinden
Eskil koser seg i pudderet
Opp det bratte henget etter nedkjøringa
Eskil er klar for transportetappen til toppen av Jiehkkevarri
Traff noen kjentfolk som skulle gå traversen i dag
En god del mer snø enn sist gang jeg var her!
Et forsøk på et hoppebilde på taket av Troms
Johanna setter noen flotte svinger i puddersnøen
Ned mot Blåisen
Skikkelig drømmeføre
Her vil jeg tro at Liza er godt fornøyd!
Eskil bader i puddersnø
Johanna er på vei
Tilbakeblikk mot topphenget
Cruising ned siste del av Blåisen
Siste renna med noe mer utfordrende snø
Ski på sekk for å avslutte turen

Nydelig tur

Written by mortenh 04.06.2017 15:49

Nydelig tur og flotte bilder (som vanlig) Hannah. Hvem vet, kanskje jeg omsider skal få kommet meg til Jiehkken neste vår?

Men hoppebilde ... det må dere øve litt mer på :-)

Re: Nydelig tur

Written by hmsv1 04.06.2017 18:00

Takk Morten. Men neste vår? Skisesongen er ikke over enda, det er bare å ta en spontantur opp hit :)

Jeg lover at det blir et mye bedre hoppebilde neste gang!