Natakupa (19.03.2017)

Start point Stryn Vinterski
Ascents Kragefjellet (1,400m) 19.03.2017

Dagen etter Stryn Rando startet med tørt, kaldt og fint vær. Vi hadde planer om å gå en tur til Kyrkjenibba før vi skulle kjøre tilbake til Ålesund på ettermiddagen, så vi prøvde å komme oss ut relativt tidlig for å rekke å vaske og rydde opp leiligheten før avreise. Johanna, Julie og Stine var ganske slitne i dag, så for en gangs skyld i livet mitt fikk jeg gleden av å springe forbi dem på turen opp. Synes det er svært morsomt at det å bruke ca. en time mer på å gå omtrent like mange høydemeter kunne gjøre en så stor forskjell på formen neste dag! Følte meg i nesten bedre form etter å ha gått 2000 rolige høydemeter enn før ;)

Vi gikk i løypa opp til skaret mellom Natakupa og Gryta for å ta en vurdering om ruten videre. Det blåste fra sørøst i dag og den vestre flanken på Kyrkjenibba så veldig vindpåvirket ut på avstand, så vi til slutt droppet den planen og bestemte oss for å ta det kjappere alternativ og gå opp Natakupa igjen. Sola forsvant bak skyene etter hvert så det ble nedkjøring i flatlys, men det var fortsatt fint skiføre selv om det ikke var lett og løs pudder lenger. Jeg hadde ikke rukket å erstatte tråden som strammer skiskoen i kjøremodus så det ble nok en tur med rolig nedkjøringa på meg. Synes vi timet den turen veldig bra. Vi fikk nok tid til å ta en dusj og pakke opp før vi kjørte til Ålesund i regnvær!

Gikk opp løypa i Stryn vinterski
På vei opp til skaret mellom Gryta og Natakupa
Gikk litt lenger østover for å få litt oversikt over ruten mot Kyrkjenibba
Traff en annen gjeng som hadde samme plan som oss
Nå har vi droppet første planen og tar sikte på Natakupa istedet
Fjellene rundt Stryn er flotte!
Begynner å skye til fra vest
Julie koser seg på tur opp
Julie og Stine på vei over flata