Storsmeden (18.10.2015)

Ascents Storsmeden (2,016m) 18.10.2015
Visits of other PBEs Spranget parkering (1,080m) 18.10.2015
Sørøstryggen på Storsmeden 18.10.2015

I dag hadde jeg ikke helt bestemt meg for hvilket fjell jeg skulle gå opp. I utgangspunkt hadde jeg lyst til å prøve traversen over Smedeggen fra Veslesmeden til Storsmeden men siden sørøstryggen på Storsmeden så ut til å være stort sett snøfri, var det et mer fristende alternativ. Ble nok en gang en litt sent start da jeg måtte pakke opp før jeg dro fra vandrerhjemmet i Sjoa og jeg la i vei fra Spranget litt etter kl.10. Klar og skarp luft å starte turen igjen, tror det var bare -2 grader på Spranget, men det føltes mye varmere i solskinnet. Innmarsjen mot Rondvassbu var noe behageligere i dag da jeg gikk i joggesko på sykkelveien og pakket fjellstøvler i sekken. Tok meg en liten skoskift etter å ha krysset brua like før jeg kom frem til Rondvassbu. Derfra fulgte jeg stien opp mot Veslesmeden men tok av til venstre etter ca. 1km da jeg la merke til en annen sti som skulle gå litt vestover og inn mot Kaldbekkbotn. Den forsvant etter bare 50m så jeg ga opp og satte kurs mot dalen mellom Steet og Svarthammaren. Det var ganske lett terreng å gå i og det ble ikke lang tid før jeg hadde tilfeldigvis havnet på en skikkelig sti igjen. Etter å ha gått ca. 8km fra Spranget, var det flott å kunne se fjellet og sørøstryggen som jeg hadde tenkt meg opp. Ble litt mer snø på bakken da jeg nærmet meg fjellet så jeg gikk litt forsiktig i steinura da jeg ikke var helt sikker på om jeg skulle tråkke gjennom solid snø eller luft mellom steinene. Jeg tok en liten matpause før jeg nådde foten av ryggen og det var deilig og vindstille. Nok en gang ble det sports-BH vær og fremdeles mye svetting. Crazy.

Deja vu. Da var jeg her igjen for andre dagen på rad.
På vei inn mot Kaldbekkbotn, Steet til venstre, storsmeden i midten av Svarthammaren til høyre
Lunsjpause med utsikt
På sørøstryggen, ca. halvveis opp. Smedeggen sees i bakgrunn
Panorama med Veslesmeden i midten av bildet
Panorama med Rondslottet, Vinjeronden og Storronden i bakgrunn
Utsikt nedover
Mot Steet

Jeg kunne ikke huske hvor jeg skulle begynne å gå opp ryggen, men kartet viste meg at det var litt mindre bratt å gå litt lenger nord for det første vannet på 1540moh, så jeg fortsatte litt bortover til det så ganske greit ut og da gikk jeg mer eller mindre rett opp. Tror de første 150hm på ryggen var den vanskeligste delen av ryggen. Det var bare løssnø på løs, mosedekt stein. Alt beveget seg. Skjønte etter hvert at det kunne lønne seg å gå ut mot solsiden for å finne litt mindre snødekt stein så jeg gikk på skrå til jeg var helt på eggen og ikke i skyggeflanken. Det var en bra plan. Ryggen var både tørre og fastere her, men det var ikke noe klyving enda og jeg følte meg litt skuffet. Utsikten var derimot ikke skuffende og nordøsteggen fra Storsmeden til Veslesmeden så veldig fin ut. Fikk også god utsikt mot gårdagens turmål, Rondslottet. Uansett, jeg fortsatte oppover et lite stykke til det ble litt flatere og her begynte de siste hundre høydemeterne til toppen. Det så artig ut! Begynte med å gå rett opp på midten av eggen men gikk litt mer til venstre (sørsiden) etter hvert da det var fortsatt litt snødekt og glattere på høyre siden av eggen. Tror det kan ha vært litt enklere på venstre siden da jeg la merke til noe tråkk i fjellsiden, så kanskje har flest folk gått her. Stedvis var det veldig fin og enkel klyving på fast fjell. Synd at det ikke var flere høydemeter med sånn type klyving før jeg kom meg opp til toppen.

Den øverste og fineste delen av sørøstryggen
Veslesmeden er flott fra denne vinkelen
Sørøstryggen
Panorama fra toppe, utsikt mot Trolltinden
Panorama fra toppen #2, mot Veslesmeden og Rondslottet
Takker selvutløseren for toppbildet ;)
På vei ned sørvestryggen. Kort oppsummert: grus, steinur, mer grus, mer løs stein....
Fint å se tilbake mot Storsmeden og både sørvest/sørøstryggen

Tok en lang pause på toppen for å nyte omgivelsene og spise resten av matpakken og så var det bare å gå ned igjen. Trodde det skulle være bra å gå ned sørvestryggen for å få litt variasjon, så det gjorde jeg. Fant en slags sti som gjorde det ganske enkelt å gå ned, men som alltid klarte jeg å miste den etter hvert og det var bare løs stein og grus å gå på før det ble delvis sti igjen. Resten av turen ut dalen gikk på snødekt stein som var egentlig mye bedre å gå på enn jeg hadde forventet, og så fant jeg noen varder som førte meg til en ordentlig sti igjen og det var bare en enkel tur tilbake mot Rondvassbu og sykkelveien. Gledet meg veldig til å skifte til joggesko da jeg skjønte at et gnagsår hadde dannet seg under min lille tå og det skulle bli litt smertefullt å gå de siste 6,5km from Rondvassbu til Spranget om jeg fortsatte å gå i fjellstøvler. Men jeg tror det var faktisk en feil å avlaste den stakkars lille tåen for det var vondt å ta på joggeskoen igjen. Heldigvis gikk smerten over etter noen minutter og jeg fikk meg en fin spasertur til Spranget i ettermiddagssol :)

Flaks

Written by Garm 24.10.2015 22:44

Du hadde flaks med den helga. Det var meir snø både helga før og no, helga etter. :)

Re: Flaks

Written by hmsv1 25.10.2015 06:33

nei det var ikke flaks, bare god planlegging ;)