Store Smørstabbtinden runde (03.10.2015)

Start point Krossbu
Ascents Hurrbreatinden (2,060m) 03.10.2015
Store Smørstabbtinden (2,208m) 03.10.2015
Storbreatinden (2,018m) 03.10.2015
Veslbreatinden (2,092m) 03.10.2015
Veslfjelltinden (2,157m) 03.10.2015

Etter noen dager med fint høstvær i Tromsø ble det endelig slutt på solskinn og en rask sjekk av langtidsvarselet viste meg en ganske så dårlig prognose for den kommende uken. Begynte å drømme meg tilbake til den flotte søndagen i Jotunheimen på Peakbooktreffet og så lurte jeg på hvordan været kom til å bli der. Det var tydeligvis mye bedre vær i vente i Sør Norge så jeg satte i gang med planlegging av ny tur til Jotunheimen; bestilte gratis flyreise med Eurobonus poeng, leiebil og overnatting på Bøverdalen vandrerhjem. Så da var det bare å skaffe meg turkompiser. Ikke like raskt å bestille dem! Spurte noen venner om de hadde lyst til å treffes der men fikk ikke noe konkret svar fra de fleste før jeg hørte med Christian som var noe mer ivrig på å ta turen sørover fra Trondheim. Kjørte opp fra Gardermoen på fredagen i vind av orkan-styrke (ikke noe tull) og ankom Bøverdalen om kvelden. Christian kom litt senere og vi tok en prat om hvor vi ville dra på tur neste dag. Til slutt falt valget på Store Smørstabbtinden og noen andre topper i nærheten av Krossbu.

På tur inn mot Store Smørstabbtinden
Store Smørstabbtinden og Leirbrean
På veien opp mot nordryggen
Over tåke men fortsatt kjølig
Bra snødekke
Litt brattere parti
Fin utsikt mot Hurrungane og Sognefjellet

Heldigvis hadde vinden roet seg en god del på lørdag morgen og det var -2C og nesten vindstille da vi begynte å gå fra Krossbu litt før kl.9. Fulgte en fin sti fra Krossbu som førte oss opp mot vannet på 1513moh som ligger på nedsiden av Leirbrean. Bakken var frosset og ganske fint å gå på, med unntak av noen partier som var noe isete. En slags sti gikk opp på høyre side av en tydelig bekk under nordryggen på Store Smørstabbtinden og det så noe bratt ut på avstand, men det var faktisk ganske enkelt å gå opp. Det var fortsatt mye skygge på denne siden av fjellet og ganske kjølig. Vi tok ikke mange pauser underveis og fortsatte opp nordryggen mot toppen. Temperaturen var likevel behagelig for å være på tur, ble relativt lite svetting på meg for en gangs skyld. Ble gradvis mer is på bakken da vi gikk lenger opp ryggen. På ca. 1900moh ble det litt flatere og kaldere da vinden tok anledning til å blåse kraftigere mens vi hadde stoppet. Tok stegjern på her og gjorde en rask klesskift før vi gikk videre. Resten av ryggen var bra plastret med snø og det var ingen løssnø i steinura, noe som gjorde meg veldig fornøyd. Hadde forventet at ryggen skulle være avblåst etter gårdagens orkan i fjellet men såpass bra stegjernføre hadde jeg ikke regnet med!

Deilig å gå et lite stykke i sola
Fantastisk utsikt på toppen!
Utsikt over Storbrean
Mot Kniven, Sokse, Storebjørn osv
To andre gutter kommer opp etter oss
Herlige Jotunheimen!
Selskap på toppen
På tide å bevege oss nedover

Det gikk likevel litt sakte oppover mens vi prøvde å holde oss på beina i vinden. Det er sjeldent jeg fryser i beina når jeg har bukser på meg, men akkurat her skulle jeg gjerne hatt litt ekstra klær på beina! Kom oss opp i solskinn etter hvert og det ble umiddelbart varmere. Utsikten var upåklagelig resten av veien til toppen. Fantastisk utsikt over Sognefjellet og mot Hurrungane på høyre siden av ryggen og like fantastisk utsikt over Storbrean og Leirdalen på venstre side. Og etter ca. 3 timer kom vi opp til toppen. Traff to andre gutter som kom opp omtrent 10 minutter etter oss. Tror de var like fornøyd med dagen så langt og hadde også tenkt å gå over flere topper nord for Smørstabbtinden. Til tross for en nydelig utsikt og mye sol var det ikke koselig å bli værende på toppen, så vi ruslet ned mot skaret mellom Smørstabbtind og Storbrean og det ble litt mindre vind etter hvert. Var stedvis litt dårlig stegjernføre, særlig i steinura som var dekt av lite snø, men vi holdt oss litt nærmere østsiden av ryggen hvor det lå mer snø og vi kom oss ganske raskt ned.

Tåke og sol skaper stilige greier
På veien opp til Storbreatinden etter lunsj
Nydelig, nydelig, nydelig....
På toppen av Storbreatinden
Mot Veslbreatinden
Store Smørstabbtinden sett fra Veslbreatinden
Christian på vei opp Veslbreatinden
Utsikt mot Bakarste Skagsnebb (t.v), Galdhøppiggen og toppene rundt Leirdalen (husker ikke alle navnene...)

Fant en deilig liten lunsjplass et lite stykke opp mot Storbreatinden. Flott utsikt mot Sokse, Kniven og Smørstabbtind, helt vindstille og selvfølgelig masse sol. Det passet veldig bra for en relativt lang lunsjpause før vi fortsatte opp til toppen av Storbreatinden. Tok stegjern på igjen før vi gikk ned og opp til den neste toppen, Veslbreatinden. Fikk se litt på ryggen ut mot Bakarste Skagsnebb, en topp som vi hadde vurdert å legge til turen. Så ut som en veldig fin rygg å gå på, men jeg var skeptisk til hvor mye tid vi skulle trenge for å gå dit og tilbake mtp det glatte føre. Til slutt var det noen tåkeskyer som var på veien inn fra vest som kanskje gjorde at vi droppet den toppen og bestemte oss for å fortsette bare til Veslfjelltinden som så ut til å bli veldig enkel og muligens litt kjedelig, altså et kjappere alternativ. Gikk over Hurrbreatinden (“Hurrbreahaugen” hadde kanskje passet bedre??) og traff tre stykker som hadde kommet opp på randoski fra Geitsætre. Må ha vært veldig ivrige folk for å si det sånn! Tror ikke at deres pudderønsker hadde gått i oppfyllelse i dag? Men de hadde sikkert hatt en fin dag ute. Og så var det dagens siste motbakke. Ryggen var sørvendt, så det var forholdsvis lite snø der og siden jeg ikke kunne gidde med å ta av stegjern igjen, valgte jeg å følge brekanten på høyre side av ryggen og benytte snøen så lenge som mulig. Christian gikk opp ryggen. Ble en ganske enkel travers til å begynne med, men jeg måtte komme meg opp en liten skråning for å treffe ryggen igjen, noe som viste seg å være en god del brattere enn jeg hadde sett for meg. Heldigvis var det ikke ishardt der, men det var en lettelse å bli ferdig med det og gå på ryggen igjen!

Her var det tydeligvis veldig fristende å lukke øynene ;)
Ivrige randofolk måtte parkere skiene og gå opp Hurrbreatinden
Dagens siste topp, Veslfjelltinden.
På vei ned mot Veslfjellet
Leirbrean og 1513-vannet sett fra Veslfjellet
Flott lys på tur ned til Krossbu

Vi hadde bare en kjedelig etappe foran oss nå og den tok aldri slutt. Det var en nesten helt flat bakke med ganske dårlig stegjernføre. Fortsatt hard og isete snø, men vinden hadde gjort overflaten veldig bølgete og ujevn og jeg synes det var meget ubehagelig å gå på. Skulle gjerne brukt stivere støvler der. Tok et tåkebilde eller to før vi snudde og gikk samme ryggen ned. Gikk mot Nufsfonne etter hvert og traverserte et snøfelt som var ganske hardt. Jeg hadde en fordel med stegjern men jeg tror Christian slet litt med isbrodder. Vil tro at det var ganske ekkelt å gå på uten stegjern! Uansett, resten av turen ned var relativt lettgått etter at vi var ferdig med å gå på snøen. Deilig å gå i steinura uten tagger under foten :) Og fint, mykt terreng på Veslfjellet. Turen ble avsluttet med litt regn i lufta, men fint lys over Sognefjellet og endelig litt sti da vi nærmet oss Krossbu igjen. Var veldig glad for at vi hadde utnyttet nesten alle timer med sol. Takk for en fin fin tur Christian!

flere bilder

Link til Christians turrapport: http://peakbook.org/tour/145600/Store+Sm%C3%B8rstabbtinden+og+nordovertinder.html

Missing title

Written by Þróndeimr 08.10.2015 19:07

Takk for turen! flotte bilder fra en fin tur!