Store Bentsjordtinden (26.05.2015)

Start point Vollstad
Ascents Store Bentsjordtinden (1,168m) 26.05.2015

Gikk en tur opp Bentsjordtinden med Renate etter jobb. Været var strålende og det var nøyaktig 52 uker siden vår siste tur til Bentsjordtinden. Samme tirsdagskveld i fjor, den 27. mai og omtrent samme snøforhold og vær. Kanskje litt mindre snø i lavlandet i år faktisk. Vi måtte bære skiene nesten helt opp til tregrensen før vi fikk ta dem på. Men det finnes en god sti å gå på, så innmarsjen var lett og behagelig gjort (note: grunneieren har lagt ut et beskjed ved parkeringslomma om at denne stien som går forbi huset ikke skal brukes av turgåere lenger pga mye trafikk, men skigåere får fortsatt lov til å bruke det siden den alternative stien ikke egner seg bra til gåing på ski). Slik som i fjor traverserte vi bortover mot nordvestryggen på turen opp. Et tynt lag med nysnø lovet bra for nedkjøringa. Ikke så mange andre kjørspor på fjellsiden heller, så det så veldig bra ut! Tok oss en liten pause da vi nådde ryggen og gikk med ski på sekk et lite stykke. Snødekke i gryta var mye bedre i år og det var lite stein å se. Gikk rolig opp hit siden Renate slet med beinhinnebetennelse og hadde det litt vondt rundt ankelen. Men vi kom oss greit opp og parkerte skiene like under toppen. Ble ingen klyving på stein i år siden alt var dekt av snø, det ble bare litt gåing opp det siste henget for å komme opp til selve toppen.

Jeg tråkket dagens første spor i snøen langs egga og det var ganske kult! Hadde en god pause i sola her oppe før vi snudde og gikk ned til skiene igjen. Brukte litt glider for å unngå sugeføre og så satte vi i gang med å kjøre ned – det som gir oss mest glede! Kjempeflott slusjføre i gryta fra toppen og helt OK forhold i den fine renna som går ned nordsiden av fjellet. Flere hundre høydemeter med 35-graders helning, bra skiføre og nydelig kveldslys fant vi ikke noe feil med! Men fjorårets føre i renna var litt bedre synes jeg. Turen ble avsluttet slik som det startet med en lett spasertur. Skulle ønske at sånne kvelder kunne vare evig! Tusen takk for nok en kongetur til Bentsjordtinden Renate :D

Etter ca. en halvtime med ski på sekk var det endelig nok snø for å gå på ski
På traversen ut mot ryggen
Et gåparti på ryggen
På ski igjen
Det er som en drøm å være på tur når det er herlig kveldslys over havet
Siste biten opp til toppryggen
Toppen sett fra ryggen
Renate på toppen
Fint på egga
Renate poserer på varden. Den var stort sett snøfri på samme dagen i fjor
Utsikt mot Tromsdalstinden og andre fjell på fastlandet
Nedkjøringa, jippi!!
Renate cruiser nedover i renna
Deilig :)
Storfornøyde Renate er klar for spaserturen tilbake til bilen