Andersdaltinden (17.05.2015)

Start point P-plass ved Smalakelva
Ascents Andersdaltinden (1,221m) 17.05.2015

Nasjonaldagen skulle vært en herlig dag i Tromsø og etter å ha kjørt hjem fra Kåfjord på lørdagen fikk jeg sove godt og var klar for en ordentlig tur igjen. Avtalte å gå opp enten Guhkesgaisa eller Fugldalsfjellet med Stefan men da vi ankom Lakselvbukt omtrent kl.10 var det bare tåke på de fleste høye topper som ønsket oss velkommen. Det var heller ikke noe bedre på Djupvik da vi kikket opp mot Guhkesgaisa så til slutt valgte vi å ikke gidde med denne turen og kjørte tilbake i retning Tromsø hvor det var fortsatt blå himmel og solskinn. Det virket ganske praktisk å gå opp Andersdaltinden så vi parkerte på den store parkeringsplassen ved foten av Smalaktinden, krysset E8-en og så begynte turen opp. Det var flott å kunne gå på ski helt fra veien her, veldig flott i forhold til turen opp Nordmannviktinden forrige dagen da vi måtte bære skiene et godt stykke opp fjellet.

På starten av turen
Stefan på veien opp med utsikt nordover.
I gryta med Smalaktinden i bakgrunnen
Traversen ut mot ryggen på panserføre
På veien opp ryggen
Et lite stykke igjen på ryggen

Nederst på fjellet og opp til ca. 400moh var det ganske fin slusjsnø å gå på. Deretter ble snøen hardere og hardere og i den nordvendte gryta var det helt avblåst. Litt fokksnø men stort sett panserføre og is. Jeg brukte skarejern igjen, tok ikke sjansen med å skli nedover på et relativt bratt fjell. Vi klarte å komme oss opp til ca. 900-1000moh før vi traverserte ut mot ryggen på vestsiden av gryta. Det hadde blitt altfor bratt for å fortsette hele veien opp gryta på det harde føre vi hadde. Interessant nok var det ganske flott skiføre på denne ryggen, gikk til og med i puddersnø. Jeg tok av skiene etter hvert og gikk resten av turen opp til fots mens Stefan fortsatte opp til det brattere partiet på ski. Her måtte vi klyve et lite stykke på ryggen før vi traff snø igjen. Jeg synes snøen var litt hard å gå på uten stegjern og isøks, men det var faktisk mye enklere å komme oss opp enn jeg hadde fryktet og etter ca. 3 timer kom vi endelig opp til toppen. Fin utsikt sørover mot Balsjord og nordover mot Tromsø og Kvaløya. Vi var ikke skuffet å se at hele Lyngenhalvøya lå fortsatt under et tett tåketeppe. Da skjønte vi at det ikke var noe dum ide å droppe Lyngenturen i dag.

På ryggen like før toppen. Balsfjord i bakgrunnen.
Hipp hurra!
Glad for at vi ikke gadd med en tur på noen av dem topper :)
Stefan på veien opp til toppen
Stefan cruiser ned til tross dårlig skiføre

Tok oss en god og lang lunsjpause på toppen før jeg begynte å tusle ned ryggen til der jeg hadde parkert skiene mine. Stefan kjørte ned til toppen av gryta og ventet der til jeg var klar for å droppe inn fra litt lenger ned på ryggen, så da møttes vi et eller annet sted i gryta. Det var som forventet, ikke verdens beste skikjøringopplevelse, men det var ihevrtfall mye lettere å kjøre ned på det harde føret enn det hadde vært å komme meg opp! Etter ca. 500hm med dårlig skiføre ble vi belønnet med snø som kan beskrives som helt OK slusj men den ble til sugeføre på slutten. Det var en fin måte å feire nasjonaldagen på, hipp hurra for Norge og takk for turen Stefan!