Blåtinden++ (05.03.2015)  5

Start point Kantornes
Ascents Blåtinden (1,180m) 05.03.2015
Rødtind (470m) 05.03.2015

Nok en gang har torsdag vist seg å være en finværsdag så jeg avspaserte dagen for å nyte det fine været, noe som forsvinner så snart det dukker opp. Fikk ikke med meg noen turkompiser dessverre, så jeg gikk en solotur opp Blåtinden. Var hardt føre i skogen opp til ca. 150moh, men deretter begynte jeg å legge merke til noe under skiene som kan kalles for løssnø av fist-hardhet. Snøforholdene ble bare bedre og bedre med høyde, men det som overrasket meg var rimkrystaller på overflaten. Skjønte ikke at det hadde vært spesielt kaldt eller fuktig i det siste. Gikk forbi en rimelig stor gruppe med mannfolk etter ca. en time, like før jeg begynte stigningen opp i gryta. Hadde klart å holde en behagelig kroppstemperatur frem til da, men det var steike varmt i selve gryta og akkurat da ønsket jeg å ha bare shorts og BH på meg. Neste gang! Til tross at det føltes så varmt var det likevel ikke skikkelig slusjsnø enda, men det så ut til å bli artig skiføre på nedkjøringa - nok en gruppe med mannfolk var på turen ned da jeg var fortsatt på veien opp, så jeg fikk knipse et bilde eller tre. Alltid godt å ha motiv i bildet!

Den vanlige utsikt mot Blåtinden. Alltid et flott syn.
Guttene som var på kosetur?
Ikke en sitte-på-kontoret dag
Noen gutter som kjørte ned mens jeg var på tur opp. Herlig føre!

På toppen var det noe kjøligere, men for første gang på denne toppen fikk jeg (endelig) en utsikt mot Lyngen med bare blå himmel og ikke en eneste sky å se. Vanvittig fint. Nedkjøringa var en drøm, først på swishy-rimkrystaller og så ble det fin kram snø hele veien ned gryta, der jeg fikk kjøre forbi noen gutter som var fortsatt på turen opp uten noe som helst på overkroppen. Skulle kjørt litt saktere forbi.... Det siste stykket ned skogen var som forventet, hardt, men ikke en helvete. Jeg kom tilbake STORFORNØYD.

Rimkrystaller på topp-platået
Utsikten østover mot Jiehkkevarri og Lakselvtindane
Vakre Lyngen.

Men siden det var fortsatt bare lunsjtid, tok jeg en spasertur for tusende gang i år opp Rødtind litt senere på ettermiddagen for å varme ned beina.

Kanon!

Written by JPV100 06.03.2015 19:01

Fantastisk flotte bilder! Det er snart på tide vi får sånne forhold igjen her i Romsdalen også, men det er dessverre bare mildvær nå.. Du får nyte det flotte skiføret du har der oppe :)

Re: Kanon!

Written by hmsv1 06.03.2015 20:24

Det har vært bare kortvarig glede her siden starten av februar, vi får den neste runde med mildvær igjen i morgen!

Håper vinteren gjør en comeback til oss begge :)