Veobreahesten (08.07.2018)

Start point Spiterstulen (1,106m)
Endpoint Spiterstulen (1,135m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Leirhøe Sør (2,110m) 08.07.2018
Veobreahesten (2,185m) 08.07.2018

Morten inviterte på tur, og med et element av bre i seg, var det ikke vanskelig å lokke meg med for å få praktisert ukas brekurserfaring på en ordentlig tur, uten instruktører. Veobreahesten var hovedmålet, men det viste seg selvsagt at det også stod flere topper på programmet. Så ville det seg ikke helt med tida og forholdene på "hesten" for oss, så da ble det med to. Veobreatinden ligger der til en annen gang, og Leirhøe Sør måtte vi jo over for å komme oss til "hesten". Linn Therese har skrevet veldig godt om turen og lagt ut mange fine bilder i sin turrapport, så det vises til den for mer utfyllende rapportering. Veldig fornøyd med å være på offensiven både ved forsering av bregleppa og oppover i den noe mer-knotete-enn-forventa fjellsida mot hovedtoppen. Stort sett bare artig klyving etter at vi hadde passert delen med mest løse steiner, Da det begynte å regne på tur mot sekundærtoppen, og vi hadde brukt svært lang tid mtp at vi hadde ganske mange som stod og ventet på oss nede ved foten av fjellet, ble jeg defensiv og droppet denne. Har faktisk ikke angret noe særlig heller, og etter tips fra Else-Mari, er det nå pf 30-lista som er hovedmålet.

Retur samme vei som vi gikk opp, og Veoskardet er Veoskardet, og utmarsjen til Spiterstulen er alltid litt lengre enn ønskelig, men humøret var topp hele veien tilbake, også ned til Lom, hvor Sindre og Pia hadde funnet veien, og jeg fikk sove i bobilen sammen med dem etter en veldig digg dusj. Takk til fine folk for finfin tur, tross færre på toppen og topper enn antatt!