Storen (21.07.2012)

Andre besøkte PBE'er Skagastølsbu (1758moh) 21.07.2012
Turtagrø Hotell (883moh) 21.07.2012

Storen 2405moh

Ove og jeg hadde et forsøk på å nå Store Skagastølstind 2405 moh. Vi hadde planlagt turen godt og lenge, vi ønsket å prøve oss på jubileumsdagen for førstegangsbestigningen til Slingsby - 136 år etter!
Vi ankom Turtagrø fra hver vår kant og pakket sekkene i stor stil. Vi hadde planlagt å telte ved fremre Skagastølsvatn.

Etter en overnatting pakket vi sekkene for toppstøt 136 år etter. Været var disete, så vi var ikke så veldig optimistiske, men vi måtte prøve! Vi gikk inn til hytta på bandet og tok en rast der. Vi tok fram hjelmer, isøks og stegjern og begynte på snøbakkene. Midt opp i den andre snøbakken møtte vi på et lite lag som bodde i tindeklubbhytta - de hadde snudd ved Svaene sa de, og regnet det som umulig å bestige Storen denne dagen. Ove og jeg ville naturlig vis opp å se på Svaene selv, så vi fortsatte videre opp. Da vi ankom Svaene så vi hvor glatte de var, det var faktisk is-dannelser enkelte steder - så her var det ikke annet å gjøre enn å snu.
Samme veg tilbake, og etter en middag og rask rådslagning om været de neste to dagene bestemte vi oss for å dra ned til Turtagrø samme kveld.

Vi får prøve igjen senere Ove :-) En fin tur ble det uansett! :-)