Tur til Liasetran og Liakammen 560 moh (26.10.2014)

Tur til Liasetran og Liakammen 560 moh

26. oktober.

Tur til Liasetran og Liakammen 560 moh med kjentmann Bendik som kaptein!
Vi hadde snakket om denne turen noen uker, og målet var å få tatt den ila oktober, så dette var i praksis siste mulighet. Hovedmålet var Liasetran - ei gammel fjellseter som ble drevet fram til 1963, og toppstøt på Liakammen 560 moh.
Det ble alpin start denne dagen i og med at værmeldingen ikke var all verden utover dagen.
Allerede kl 06:49 stemplet vi inn på den første hytta som kun var mellomstasjon - Koltjønnhytta - naturlig nok de første for dagen. Sola brøt himmelen på magisk vis mens vi gikk videre - flott naturopplevelse! Det ble endel bildetaking og filming på tur innover for å dokumentere noe av inntrykkene - selv om de ikke synes i full kraft på bilder så klart.
Ca kl 08:30 sto vi på trappa til Liasetra. En kjapp rast og litt endring av antrekk tok vi oss tid til før vi gikk mot toppen - Liakammen 560 moh. Vi ønsket å nå toppen mens det enne vår god sikt og godt vær. Fra kl 12:00 var det meldt liten kuling og 10mm nedbør. Rette over kl 0900 kunne vi juble på toppen. Vår kjentmann - Bendik, orienterte oss litt om landskapet i rundt oss og hva vi kunne se av topper og tjønner i området. Artig å få så god info på tur! Etter litt bildetaking gikk vi bort på en av naboheiene - den nærmeste. Der bygde vi en varde og døpte den til "Henriktoppen". Nede tilbake i hytta igjen ble det matlaging av diverse varm mat. Kaffekoking ble det også.
Dette var min første tur i dette området - utrolig fin plass! Takk til de som rebygde setra i 2006.

Tusen takk for turen Henrik og Bendik! :-)

Peakbook elementer som mangler: Liasetran 366 moh og Liakammen 560 moh (Overhalle kommune)