Uranostraversen - kanontur! (13.09.2014)

Ascents Uranostinden (2,157m) 13.09.2014
Uranostinden S1 (2,037m) 13.09.2014
Uranostinden S2 (2,048m) 13.09.2014
Visits of other PBEs Uranosbreen (1,900m) 13.09.2014 07:00

Uranostraversen

Tenk så heldige vi er!

Vi hadde rett og slett en kanonbra tur over Uranostraversen på lørdag. Vi startet inne i Koldedalen og gikk mot ryggen. Oppe på S2 2048 moh møtte vi to som hadde overnattet i en himmelseng - tidligere har den ene av dem overnattet på selve hovedtoppen. Snakk om himmelseng i ordets rette forstand! Etter en liten prat gikk vi videre mot S1 2037 moh - en liten, men dog markert topp. Vi bant oss inn i tau for å komme lengre ut på eggen, og satte kurs mot "Timetern" og toppeggen. Det var nok flere i laget som var utenfor komforsonen på tur opp, og gleden var desto større da vi nådde målet, selve Uranostind 2157 moh. Vi gikk over toppen og tok en bedre pause, med var mat og diverse godsaker.
Som retur hadde vi planlagt å gå over Uranosbreen. Vi var totalt 11 personer i følget, så vi fikk til et fint og langt bretau. De fleste i laget var uten breerfaring fra før, så det ble en artig opplevelse for dem også! Breen var forresten fast og fin, lett å navigere i så godt vær som vi hadde. Sol og nesten helt skyfritt!

Dette var siste planlagt tur denne sesongen, så jeg takker for turen med Jotunheimen Arrangement As og hyggelige deltakere! Gleder meg til nye eventyr i Jotunheimen til våren :-)

Ta deg gjerne bryet med å se litt på bildene.

Rune

Totalt 11 i laget, 12 timers forbruk.oveost (Ove Østerlie) lainair

Siste kneika opp mot S2 - Ove synes Line er flink!
Den fantastiske ryggen opp mot Uranostind 2157 moh.
Reiseleder Andre på veg opp "Mohns psycohjørne".