Sneistinden (06.08.2019)  5

Start point Hestefjorden
Endpoint Sneistinden (722m)
Ascents Sneistinden (722m) 06.08.2019

4 Generasjoner Hesten på Sneistind. Og kanskje tidenes eldste og yngste mann på toppen? I alle fall, tidligere denne uken nådde Knut G Hesten fra Vestbygda ett av sine mål: å bestige Sneistinden med sønner, barnebarn og oldebarn. Han blir 90 år om noen måneder, yngstemann Johannes har akkurat fyllt 3!
Sneistinden i Lødingen Vestbygd er ett majestetisk fjell og ett landemerke på vei mot Vestbygda.
Fjellet er ikke så mye besøkt da det ser både bratt og utilgjengelig ut. Man skal være ganske godt kjent for å ta turen til toppen og det verserer mange historier om personer som har gått seg høydefast på vei opp. Høydeskrekk er heller ingen fordel her da mange partier oppleves som «luftige»
Men, dersom man velger riktig rute er fjellet absolutt bestigbart for de fleste med litt turerfaring.
Det er flere mulige startpunkter, både fra Sneisa, fra Hesten og fra innerst i Hestfjorden.
Vår tur startet innerst i Hestfjorden og vi hadde første stopp ved familiens gamle hytte på Tverrfjellet. Veien opp dit er bare lett oppvarming i forhold til turen videre. Fra Nedre Iverelvvann gikk vi til Øvre Iverelvvann, deretter fulgte vi skråningen på vestsiden av Hestfjorden og krysset ett lite skar før vi tok fatt på stigningen mot selve tinden. Nå man kom opp under det bratteste partiet gjenstår ca 250 høydemeter og her gjelder det å velge riktig rute. Man må gå halvveis rundt på «baksiden» for så å ta til høyre opp en kløft i terrenget. Her går de siste 150 høydemetrene i bratt terreng.
Etter ca 3,5 timer var alle 4 generasjonene på toppen. Minstemann Johannes fikk sitte store deler av av turen i pappa Joar sin bæremeis mens oldebarn nummer 2, Sylvester på 6 år kløyv opp som ei lita fjellgjeit. Etter 6 timer var alle nede ved hytta igjen, sliten men fornøyd og ganske mør i kroppen.
Gamlingen sjøl, han Knut imponerte og er ett levende eksempel på at det som høres umulig ut allikevel er mulig..