Vårskitur Bukkehøe pinsen 2021 (23.05.2021)

Ascents Bukkehøe (2,314m) 23.05.2021
Bukkehøe N2 (2,078m) 23.05.2021
Nørdre Bukkehøe (2,100m) 23.05.2021

Satte bilen ved Geitsætre, og fulgte stien til høyre for Søre Illåe ca 200 høydemetre til fots før vi tok på oss skiene og fulgte normalløypa på oversiden av elven et stykke innover dalen før vi krysset elven uproblematisk på snøen. Tok så av til venstre og fulgte høydedraget opp til breen sør for Nørdre Bukkehøe. Der krysset vi breen og fulgte snøen et godt stykke opp på venstre side av dalen før det var slutt på snøen og vi måtte ta oss av skiene. Gikk så med skiene på sekken opp på ryggen, og fulgte den opp til Bukkehøe N2. Den raget praktfullt opp fra ryggen. Sporadiske snøflekker bort mot Nørdre Bukkehøe, men vi beholdt skiene på sekken.

Fra Nørdre Bukkehøe gikk det litt ned før vi møtte den rimelig smale og bratte eggen opp på platået på Bukkehøebreen. Vi var litt spente på oppstigningen der, men med full konsentrasjon gikk det ganske greit, uten stegjern og isøks. Derfra og opp på selve Bukkehøe var det i underkant av 200 høydemetre i flotte omgivelser.

Nedkjøringen ble en drøm. Store flater på mellom 20 og 30 grader i herlig slush-føre til et godt stykke ned mot Søre Illåe, før snøen det ble tyngre og det ble antydning til gjennomslagsføre. Nede ved Søre Illåe fulgte vi dalsiden på venstre side, og bortsett fra noen krysninger av snøfrie felt, kunne vi beholde skiene på stort sett helt fram til veien. Men enkelte steder langs elven var det noen litt småskumle smale snøfelt.

Alt i alt en utrolig flott og spennende tur. Bukkehøe er en suveren skitopp!