Nørdre Skagastølstind (07.08.2020)

Ascents Skagastølsnebbet (2,222m) 07.08.2020
Nørdre Skagastølstinden (2,167m) 07.08.2020

Dro opp fra Sandvika ved lunsjtider fredag, satte opp teltet ved Tindeveien i Hurrungane, kjørte ned til Turtagrø, og var klar til å gå ved 18-tiden. 1,5 timer oppover Skagastølsdalen til Tindeklubbhytta. Fulgte deretter stien opp til bandet, og vardene videre opp til topphøyden. Ur, men ikke spesielt løs. Ved topphøyden tok vi til den litt luftige klyvingen rundt en liten hammer til høyre og så et klyveopptak før vi nådde varden på Nørdre Skagastølstind. Det gikk helt greit på det tørre føret. Hadde da brukt ytterligere 1 time fra Tindeklubbhytta.

Vi bestemte oss for å gå videre til Skagastølsnebbet. Det tok 30 min langs en morsom og litt luftig egg. Fantastisk utsikt til skaret mot Midtre Skagastølstind, men Store Skagastølstind var dessverre dekket bak skyer. Da var klokka blitt 21. Brukte ca samme tid tilbake, og var ved Tindeklubbhytta igjen kl 22.30. Da hadde det begynt å mørkne, men det gikk greit å gå uten hodelykter et godt stykke til før vi satte dem på. Tilbake til bilen kl 24.