Storskarven, kommunetopp i Stjørdal (25.10.2016)

Start point Sunndal (300m)
Endpoint Storskarven (1,171m)
Ascents Storskarven (1,171m) 25.10.2016
Visits of other PBEs Storskarven - parkering (300m) 25.10.2016

Det har vært en fantastisk oktober i Trøndelag, med over tre uker med sammenhengende klarvær. Nå når godværet så ut til å gå mot slutten ble trangen til å utnytte det for stor, og en av årets siste feriedager ble brukt på fjellet. Kommunetoppen i Stjørdal var et passende turmål ikke altfor langt fra Trondheim.

Fulgte løypa fra Sunndal mot Schulzhytta, og derfra merking mot Storskarven. Fantastisk godt tilrettelagt, med kilometervis med klopping over myrene i starten. Skarvan var dekket av en tåkedott da jeg startet på morgenkvisten, men den var blåst bort da jeg kom opp. Fjellet var dekket av et tykt frostrimlag fra 1100 moh. Vakkert! Utsikt så langt som til Trollheimen, Trollhetta og Snota var godt synlig. Alt i alt viste Skarven seg å være et attraktivt turmål ikke altfor langt fra byen.

På tur opp til toppvarden
Utsikt mot Stjørdal fra toppen
Kort vei til Vålåkleppen, en av de andre tusenmetringene i Meråker.